Dec 16, 2008

Jatuh Talak Tak Ketika Sedang Marah

jatuh tak talaq jika dlm keadaan tersgt MARAH......



Jawab:

g@y@t
Salam

Soalan anda agak umum kerana tidak menjelaskan keadaan marah tersebut. Adakah marah itu disusuli dgn kata2 yang membolehkan jatuh talak atau sekadar kata2 yg boleh dikiaskan kepada jatuhnya talak. Namun begitu kami akan menjawab persoalan saudara sebaik mungkin.

Talak jatuh dgn dua jalan:
1) lafaz sarih (jelas dan nyata) yg tidak perlu niat.
Contoh: "Minah, mulai sa'at ini aku talakkan engkau dgn talak satu." Atau "Minah, engkau telah aku ceraikan."

2) lafaz kinayah atau sindiran memerlukan niat.
Contoh: " keluar engkau dari rumah ini"; " engkau tidak ada apa-apa hubungan lagi dengan aku." "buat sementara waktu lebih baik kita berpisah saja."


Berbalik kepada soal hukum lafaz talaq yg diucapkan dlm keadaan marah yg bersangatan, maka kita akan menghuraikan dari pelbagai sudut:

Mengikut jumhurul Ulama'(termasuk Syafi'iyah): lafaz talak yang diucapkan secara sarih (jelas) spt di atas (aku ceraikan dikau) dalam semua keadaan (termasuk ketika marah)di mana akal masih waras dan ia sedar apa yg diucapkan, maka lafaz itu sah. Jika lafaz talaq itu diucap dalam kemarahan tapi ia masih sedar apa yg diucapkan, maka jatuhlah Talaqnya. (Prof Dr H Mahmud Yunus, Perkahwinan dlm Islam menurut 4 Madzhab, Jakarta)

Ulasan Para Pentahqeeq: kita memilih Imam Ibn Qayyim al-Jauziah (Ighatsah alLahafan:14), di mana Imam Ibn Qayyim memecahkan isu marah (ketika talaq) kepada tiga kategori:

a. Kemarahan yg biasa yg mana ia langsung tidak merubah akal dan ia sedar sepenuhnya kepada setiap patah perkataan yg diucapkannya, maka talaq jatuh tanpa khilaf lagi.

b. Kemarahan yg sederhana yang belum sampai kepuncak, yang mana akal antara masih dikawal atau dikuasai oleh nafsu ammarah, dari dalil-dalil syara', Talak dalam keadaan ini juga tidak sah.

c. Marah yg maksima yg boleh menghilangkan akal dan pertimbangan manusia, maka ia bertepatan dgn pendapat jumhur, talak yg dilafazkan dlm situasi begini tidak sah.

Dalil: untuk b dan c ialah: HR Abu Daud, Ibn Majah dan alHakim (sahih menurut syurut Muslim) dari Aisyah ra:" Tiada talaq dan tiada cerai ketika marah."

Pentahqeeq yg bersependapat dgn Imam Ibn Qayyim ialah gurunya Imam dan Syaikhul Islam Ibn Taymiyah alHarani (Majmu' Fatawa lil Syaikhul Islam), Imam Ibn Abidin, Hasyiah Ibn Abidin, Jld 2; Syaikhul Azhar Syaikh Mahmood Syaltut, Fatawa Islamiyah.

Manakala rungutan, gurisan hati tanpa niat tidaklah menjatuhkan talaq. Dalil: HR Syaikhan dari Abu HUurairah ra," Dima'afkan Allah atas umatku selama mana yg terguris-guris dalam hati itu belum dinyatakan atau belum dilakukan." Allahu a'alam


[color=red]Jawapan disusun dan diedit dari SJ yang pernah dijawab oleh Ahli Panel Fiqh Al-Ahkam

215 comments:

«Oldest   ‹Older   1 – 200 of 215   Newer›   Newest»
Anonymous said...

bagaimana jika suami mengatakan "kita ikut haluan masing2' kepada isteri di dalam perbualan melalui telefon?

Anonymous said...

si isteri di jatuhkn talak dlm keadaan marah yang maksima melalui telepon.

Admin said...

belum jatuh talak dalam kedaan macam ini kerana talak tidak dilafazkan.

Admin said...

hanya suami yang dibenarkan melafazkan talak bukan isterinya... WA

Anonymous said...

jika si suami melafazkn talak (aku ceraikn kau dgn talak...)melalui telefon, dlm keadaan marah yg maksima dan di luar kawalan.... adakah jatuh talak
tersebut(keatas si isteri)?

Admin said...

ya talak melalu telefon adalah sah.... jatuh talak. Majlis fatwa kebangsaan telah mengesahkan talak melalui SMS juga dikira sah... WA

Anonymous said...

bukankah talak dalm kategori c tidak sah dan dalilnya tiada talak dan tiada cerai ketika marah(maksima)Boleh tuan jelaskn lgi....

*sambungan dr soalan ke 3*

Admin said...

menilai tahap kemarahan agak subjektif... sukar ditentukan dengan tepat. Yang empunya diri lebih arif tentang perasaan sendiri ketika melafazkan talak... samada dengan niat atau tidak...

bergantung kepada tahap dalam jawapan a, b dan c di atas...

Anonymous said...

si suami tidak brniat langsung utk ceraikn isterinya...ia lebih kepada marah yg melampau dan dluar kawalan & x sedar apa yg ducapknnya. si suami juga ada gangguan mental/emosi/bebanan/tekanan yg melampau melibatkn kerjayanya.

Anonymous said...

suami isteri bergaduh...isteri menjerit kepada suami "kalau ayah, mesti bole buat" lantas si suami dengan nada marah berkata "pegilaa balik ke rumah ayah"

Anonymous said...

sambungan dari ayat di atas...adakah jatuh talak terhadap isteri tersebut

Admin said...

Tidak jatuh talak gitu.

"pegilaa balik ke rumah ayah" bukan lafaz talak, tak ada kena mengena dengan lafaz talak.
Banyak bersabar dan mengalah, bertaqwalah kepada Allah, elakkan pertengkaran kerana iblis dan syaitan sentiasa mengintai peluang.

Anonymous said...

adakah jatuh talak yang dilafazkan dalam keadaan marah yang teramat sangat sehingg dan ketika itu ada saksi di tempat kejadian..

Anonymous said...

bagaimana lafaz talak semasa bergaduh dan dgn keadaan marah lafaz kan i cerai u. pd ms yg sama suami dalam khayal dan pengruh ubat khayal. sah atau tidak

Anonymous said...

Salam,

Saya bekerja di pelantar minyak dan selalu berjauhan dgn isteri. Masa mula2 kawen dulu, saya pernah ckp kpd isteri saya "sejak kita berpisah, susah abg nak tido mlm" merujuk kpd kami berjauhan disebabkan kerja saya. Apakah jatuh talak dgn kata2 saya tersebut. Terima Kasih.

Anonymous said...

jika suami menyatakan.. aku lepaskan kan kau... lepas idah, ko kawen lah dgn si polan.. kau nak tak???... dlm kes ini macamana ?? sebab si suami bertanya kpd isteri di nak ke tak nak??

Anonymous said...

mana si Admin nei..???

Anonymous said...

1)adakah jatuh talak, kalau hanya sekadar niat di hati?
2) adakah jatuh talak, kalau lafaz talak hanya seorang diri tanpa isteri mahupun saksi?
3) adakah jatuh talak kalau suami dlm keadaan pikirian yg merewang (melayang-layang) tanpa ada sesiapa yg mendengar?

Admin said...

1. niat dalam hati tidak jatuh talak kalau belum dilafazkan.
2. talak tidak memerlukan saksi jika telah dilafazkan dengan niat talak akan jatuh.
3. jika diluar fikiran yang normal talak masih belum jatuh.

fulan said...

Kalo dgn menggatakan " km talaQ" tp dalam keadaan marah dan spontan dan di sisi lain sang istri dalam keadaan masa haid apakah jatuh talaQ tolong di jawa???

Anonymous said...

adakah talak sah bila suami lafaz dlm keadaan mrh,emosi y tidak tkwal, dan dlm ms y same dia mglami mslh lain sehingga dia jd ttkan n hlg kawalan sehingga melafazkn talak..adakah sah??

Anonymous said...

Assalamualaikum, suami isteri tinggal berjauhan. Di dlm chat selepas erselisihan faham suami kata, "divorce, sooner is better". Bila ditanya, apakah maksud dia berkata demikian, dia menjawab, "i just say that if you keep behaving like that with me there is only one solution and that is the divorce" bila ditanya lagi, adakah dia bermaksudkannye, suami menjawab, "the day i will say divorce it will mean we have to divorce. But if i say that if you keep treating me bad, we will have to divorce, it means that you will have to change your behaviour if not we will have to " ( behaving bad disini adalah berkata dgn unfriendly. Si suami gemar menuduh isteri mcm2. Isteri menjadi stress dan tak gembira kerana tuduhan n kata2 tak sedap didengar dr suami. )

Anonymous said...

Samb. Di atas,
Adakah jatuh talak kalo mcm ni? Isteri amat tertekan kerana suami tinggal berjauhan, dan suami sering menuduh yang bukan2 kepada isteri. Selalu bersangka buruk. Jika satu hari, which wont take long suami akan menuduh isteri, dan si isteri akan berasa tertekan dan bertelingkah lagi, adakah jatuh talak? :( terima kasih

Anonymous said...

Adakah jatuh talak sekiranya suami berkata 'aku ceraikan ko je senang'..dlm keadaan marah tetapi tidak maksudkannye.

Dk Faralinawati said...
This comment has been removed by the author.
Anonymous said...

saya nak tanya..sekiranya suami berkata dalam keadaan marah.." jadi apa ?!!!..mau d lepas ?!!! "....adakah jatuh talak...saya tidak tahu niat suami masa tu...

Unknown said...

assalamualaikum admin..saya nak tanya ni.
dalam satu pertengkaran somi dan isteri, mereka berbalas debat dan dalam pertengkaran tersebut dilafazkan dari mulut suami..
"iya, saya cerai kau!"
apakah ini satu lafas kinayah atau telah jelas si suami telah menceraikan isterinya?

Anonymous said...

s

Anonymous said...

Salam...saya nak tanya untuk kepastian...adakah jatuh talak sekiranya suami berkata "kalau saya ceraikan awak rasa berbaloi tak atau awak memang nak saya ceraikan awak?"...lagi satu..."kalau nak sangat saya boleh lepaskan awak"...kedua-dua dialog ni diucapkan ketika suami sedang marah...adakah perlu saya tanya suami adakah dia berniat untuk ceraikan saya?...mohon maklumbalas...TQVM...

Anonymous said...

salam..sy nk tauy status sy dan suami.adakah jatuh talak.sy telah blik umah ayah atas arahan ayah.blik dgn izin suami dan slpas tu sy tidak dibenarkn terus mnghubungi suami,,handphone dirampas..setalah beberapa minggu dpt pesanan sms suami ceraikan talak 3.sy dapat tau suami di paksa dan dihina sehingga suami xdapat kawal perasaan marah hingga mnghantar psanan sms tsbut tanpa niat nk ceraikan sy tapi nk sedarkan ayah sy..slpas sms dikirimkan suami spt org hilang akal hngga handphone pecah,ape yang da diskeliling mnjadi mangsa..kami msh sling mnyayangi..adakah jatuh talak

Anonymous said...

salam,saya nak tau jatuh atau tidak talak ketika terlampau marah dengan ucapan aku ceraikan ko banyak kali diucapkan?

Anonymous said...

assalam...ceritenye begini...si isteri kluar rumah dengan izin suami atas urusan kerja dan pulang ke rumah lewat dari mase yang dijanjikan...adakah jatuh cerai kalu si suami berkata "tak payah balik" kepada isteri melalui perbualan telefon..

Unknown said...

Saya nak tanya.. masa saya bertengkar bersama isteri. Saya ada nyatakan. ' kalu kau tak pindah jugak dalam seminggu ni dari situ, abg ceraikan kau'. Persoalannya. Adakah talak itu jatuh. Masa itu saya sedang sangat marah dengan situasi semasa. Mohon penjelasan daripada yang arif.

Unknown said...

Saya nak tanya.. masa saya bertengkar bersama isteri. Saya ada nyatakan. ' kalu kau tak pindah jugak dalam seminggu ni dari situ, abg ceraikan kau'. Persoalannya. Adakah talak itu jatuh. Masa itu saya sedang sangat marah dengan situasi semasa. Mohon penjelasan daripada yang arif.

Unknown said...

Saya nak tanya.. masa saya bertengkar bersama isteri. Saya ada nyatakan. ' kalu kau tak pindah jugak dalam seminggu ni dari situ, abg ceraikan kau'. Persoalannya. Adakah talak itu jatuh. Masa itu saya sedang sangat marah dengan situasi semasa. Mohon penjelasan daripada yang arif.

shizuka said...

saya ingin bertanya...semasa bergaduh dgn suami, saya yang asyik menyebut lebih baik kita berpisah/bercerai sahaja...selepas berbincang, suami berjanji dan bersumpah tidak akan mengulangi perbuatannya dengan berkata " abg takkan ulang perbuatan tu lagi, kalau abang buat lagi terpulang la apa yang saya(isteri) nak buat lepas tu"...adakah telah jatuh talak terhadap saya? terima kasih...

Anonymous said...

jatuh ke talak bila isteri berkata 'ceraikan saya' dan suami pun balas 'ok nanti saya tanya pakcik' tapi suami tak tanya pun...tq

najeeb said...

Salam ustaz...nak minta pandangan ustaz...sah atau tidak bila lafaz talak di lafaz ketika si suami dalam keadaan khayal dan marah yang sangat?...harap penjelasan...

najeeb said...

Salam ustaz...nak minta pandangan ustaz...sah atau tidak bila lafaz talak di lafaz ketika si suami dalam keadaan khayal dan marah yang sangat?...harap penjelasan...

najeeb said...

Salam ustaz...nak minta pandangan ustaz...sah atau tidak bila lafaz talak di lafaz ketika si suami dalam keadaan khayal dan marah yang sangat?...harap penjelasan...

Unknown said...

suami sy telah memberikan sms..yang menyatakan "aku cerail\kan kau dengan talak 3" adakah talak tersebut sah?

Admin said...

astaghfirullah... putri ekin... talak melalu SMS adalah sah dan diterima... sila semak keputusan Majlis Fatwa Kebangsaan...

semoga puan tabah menerima dugaan.

salam pantai timur said...

Assalamualaikum....
Saya ada kemusykilan..harap tuan dapat menjawabnya. Beberapa hari yg lalu ayah saya marah ibu saya dengan keadaan yang terlampau dan memukul ibu saya hanya dgn perkara yg tak masuk akal.. dia seperti org tak sedar, marah yg tidak terkawal..dan dia tak sedar melafazkan cerai pada ibu saya..selepas itu dia sedar dan menangis..ayah saya tidak sdar apa yg dilafaznya.. so mcmana dengan situasi itu??

Admin said...

melafazkan talak dalam keadaan yang terlalu marah diluar kawalan tidak akan diambil kira... walau bagaimanapun tuan punya diri wajib melatih diri mengawal emosi diri melalui jalan agama... WA

liza said...

Salam nk tanya....suami antar msg kt isteri katanye,"sekarang kita tak ada ape2 hubungan"jtuh tak talak

Anonymous said...

Salam Admin...

Saya ingin bertanya sekiranya suami mengatakan ayat ini " Then finish this relationship here, go and ask khulah kat mahkamah". Adakah jatuh talak?

Anonymous said...

Saya pernah bergaduh dgn suami kerana mahu adik mengeluarkan wang dr bank menggunakan kad atm..tp suami kata 'kalau bagi, cerailah'.....apakah jatuh talak seandainya perkara ini berlaku?

Anonymous said...

Salam admin... adakah lafaz cerai dalam keadaan terlalu marah dikira jatuh talak? Marah yang terlalu marah. Sampaikan tidak sedar bini saya sedang menagndung dan saya ada anak kecil. Saya mnyesal selepas jatuhkan talak. Saya xberniat pyn. Cuma dalam kradaan terlalu marah kerana letih dengan tugasan yg melibatkan mental dan fizikal.

Anonymous said...

salam admin.

kami bertengkar dan suami ade ckp melalui telefon 'klu macam ni kite berpisah je'.adakah jatuh talak??

Anonymous said...

Assalamualaikum.sy nk tanya ustaz baru2 ni sy b'engkar dgn isteri sy dlm telefon dan berkata "kalu abg tak boleh beri awk kbahagiaan,awk pergi la ikut akak agkat awk tu" jatuh ke talak ustaz?

Anonymous said...

Apakah jatuh talak jika suami memberitahu kepada kakak ipar yang dia akan lepaskan si isteri selepas si isteri bersalin....suami pd ketika itu sedang marah n tertekan selepas bergaduh dengan si isteri..

Unknown said...

salam admin

saya ingin bertanye adakah jatuh talak jika suami mengatakan ye aku ceraikan kau??melalui sms mase tu dia dalam keadaan marah.

Anonymous said...

Assalammualaikum

Anonymous said...

Kalau masa bergaduh, suami tgh marah n ckp "aku cerai" pastu dia diam..ayat tanpa perkataan kau..jatuh ke talak?

Anonymous said...

Sya ingin bertanya apa hukum jika suami kerap kali menyuruh istri mencari lelaki lain bila di timpa masaalah?

Anonymous said...

Sya bergaduh dgn suami sy dan sy ada meminta cerai dr nya. Semasa itu dia diluar dan dia tgh sibuk dengan hal lain. Dalam keadaan tertekan dia terus menjawab mmg aku nak ceraikan kau talak 3 kalau boleh berambus. Sedangkan masa tu dia tgh sibuk dgn hal lain dan mungkin dia terlepas ckp sbb tertekan bila sy push2 dia. Adakah jatuh talak? Mohon admin tlg jawab soalan sy.

Anonymous said...

Salam,
Saya ingin bertanya sekiranya saya sedang bergaduh dengan suami dan saya berkata saya tidak tahan hidup bersama suami dan kalau macam ini lebih baik suami ceraikan saya dan suami menjawap ok kalau nak cerai, cerai lah.
Kalau you tak puas hati ngan i you boleh pek baju you and balik seremban ( rumah kelaurga saya).
Persoalannya jatuh kah talak?
Terime kasih.

Anonymous said...

salam,
antara saya dan suami ade berlaku pertengkaran. pada masa tersebut saya ade meminta izin suami untuk keluar rumah ke klinik, tapi suami memberi amaran jika saya keluar juga dr rumah jangan balik lg selepas itu.tapi saya tetap keluar rumah jugak.adakah dikira jatuh talak?

Anonymous said...

Mane pergi admin atau ustaz dlm bidang ilmu fikh y bley jwp kmusykilan owg.Rata2 owg kurg ilmu pgtahuan ape yg dilafazkan oleh suami lbey2 lafaz kinayah smada jatuh atau x..Sb ia bkaitan hukum.

Unknown said...

Salam ustaz...nak tanya...
Suami sy ada sms " kalau umairah dah x sayang, habibi boleh lepaskan umairah ok"..adakah jatuh talak...

Anonymous said...

how about suami mengatakan "baik tak payah kahwin" dlm keadaan separuh marah dan separuh sedar.

Anonymous said...

Kalau bunyi mcm ni ( Ko nk sgt cerai aku bleh cerai kn ko mlm ni lau ko nk ) tapi sy jawab ( x nak ). Jatuh ke x?

Anonymous said...

bagaimana hukumnya jika seorang istri yg sedang mengalami pendarahan hebat akibat keguguran lalu sang suami mengucapkan " terserah, cerai ya cerai lah. bubar ya bubar lah. "
lalu 2 minggu kemudian mereka tinggal se atap dan berhubungan seperti biasanya.
selang 3 minggu kemudian sang suami mengatakan lagi " pergi kamu dr rumah ini " tapi besoknya mereka tinggal se atap lagi dan berhubungan seperti biasanya. secara sadar sang suami mengakui memang ia telah menjatuhkan talak 2 kali dalam keadaan yg sedang marah hebat tapi tanpa alasan.
pertanyaan saya, dalam kurun waktu secepat itu apa bisa dikatakan saya "rujuk" dan apa hukumnya jika saya sebagai istri pulang ke rumah org tua saya dgn kondisi saya sudah di talak sebanyak 2 kali ?

Unknown said...

Asalamualaikum...sy ad seoarang kawan yg terjebak dgn dadah...dia keliru dengan talak yg telah dilafazkan..sama ada jatuh atau tidak...dia bergaduh dengan isteri dia dalam keadaan dia tdk mngambil dadah...utk pengetahuan ustaz kwn sy ckp jika seseorang penagih tidak mengambil dadah dia akn berada dalam keadaan murung, tetekan, cepat melenting,kusut fikiran dsbg...pada masa yang sama mereka suami isteri bergaduh besar...pada mulanya kwn sy cuba mengawal kemarahan tp bila isteri dia membabitkan mak kwn saya, kwn sy tb2 hilang kawalan sehingga sanggup mencederakan isteri dan kemuncaknya kwn sy mncbr istrinya keluar dr rmh, lafaznya bebunyi begini " kalau kau berani kau keluar dr rmh ni automatik jatuh talak 3!!" Tak disangka si isteri td keluar tetapi hanya melangkah keluar kemudian masuk balik...seolah2 masing2 hanya nk mmprthnkn ego masing2...tersentak dgn prbuatan isteri td, kwn sy dgn tak semena2 terduduk dan beristigfar...seolah2 apa ug dia lafazkn td diluar kawalan dia....soalan sy adakah marah melampau mcm kwn sy ni sah jatuh talaknya?

Unknown said...

Mohon penjelasan ustaz secepat mungkin terima kasih.

Unknown said...

Utk pengetahuan ustaz kawan sy ni takut utk ke pjbt agama kerana maklum la dia ni penagih...

Unknown said...

Asalamualaikum...sy ad seoarang kawan yg terjebak dgn dadah...dia keliru dengan talak yg telah dilafazkan..sama ada jatuh atau tidak...dia bergaduh dengan isteri dia dalam keadaan dia tdk mngambil dadah...utk pengetahuan ustaz kwn sy ckp jika seseorang penagih tidak mengambil dadah dia akn berada dalam keadaan murung, tetekan, cepat melenting,kusut fikiran dsbg...pada masa yang sama mereka suami isteri bergaduh besar...pada mulanya kwn sy cuba mengawal kemarahan tp bila isteri dia membabitkan mak kwn saya, kwn sy tb2 hilang kawalan sehingga sanggup mencederakan isteri dan kemuncaknya kwn sy mncbr istrinya keluar dr rmh, lafaznya bebunyi begini " kalau kau berani kau keluar dr rmh ni automatik jatuh talak 3!!" Tak disangka si isteri td keluar tetapi hanya melangkah keluar kemudian masuk balik...seolah2 masing2 hanya nk mmprthnkn ego masing2...tersentak dgn prbuatan isteri td, kwn sy dgn tak semena2 terduduk dan beristigfar...seolah2 apa ug dia lafazkn td diluar kawalan dia....soalan sy adakah marah melampau mcm kwn sy ni sah jatuh talaknya?

Unknown said...

askum ustaz..sy telah btgkar suami..dan sy tlah smskan pkataan2 yg amat dasyat shinga minta dia mati cepat,dlm keadaan teramat marah dan kecewa suami reply aku ceraikan kau dgn talak 1.sah kah?
pnah juga bgaduh,kwn suami btanya kan hbungan sy dgn mia bgaimana,lalu suami menjawab,aku dh pn cerai kn bini aku tu dlm keadaan geram dgn sikap sy.ada kah jatuh talak ustaz?tlg la jwb psoalan sy krn sy msih tggl sbumbung dgn suami sy..

Unknown said...

askum ustaz..sy telah btgkar suami..dan sy tlah smskan pkataan2 yg amat dasyat shinga minta dia mati cepat,dlm keadaan teramat marah dan kecewa suami reply aku ceraikan kau dgn talak 1.sah kah?
pnah juga bgaduh,kwn suami btanya kan hbungan sy dgn mia bgaimana,lalu suami menjawab,aku dh pn cerai kn bini aku tu dlm keadaan geram dgn sikap sy.ada kah jatuh talak ustaz?tlg la jwb psoalan sy krn sy msih tggl sbumbung dgn suami sy..

Anonymous said...

Salam admin.nk kepastian.sekiranye suami menjatuhkn talak ketika marah yg hilang pertimbangan diri,hilang kewarasan,hilang fikiran,dan tidak tahu tidak sedar apa yg diperkatakn adakah talak itu jatuh?

Anonymous said...

Salam.admin

Anonymous said...

Hihihi. Kesian admin nak jawab. Refer n tanya pejabat agama kan lagi senang.

Anonymous said...

Salam.. Saya ingin bertanya adakah jatuh talak sekiranya si isteri berkata: aku tak heran kalau kau ceraikan aku.. Dan si suami pula membalas.. Baguslah cakap benda-benda macam tu..terima kasihlah.. Adakah jatuh talak?
Sekian, terima kasih.

Unknown said...

Salam.. saya ingin bertanya.. saya ada bertengkar dgn suami tentang sesuatu masalah yg melibatkn bomoh.. sbb saya memang tak percaya.. bila setiap kali suami bercerita tentang bomoh tu saya akan ckp.. sampai mati p0n xkn percaya.. dn kami bergaduh mempertahankan ego masing2.. sampai satu tahap suami berkata " klo macam ni nak cerai p0n cerailah " tapi time tu dia memang betul2 dlm keadaan marah.. persoalannya adakah jatuh talak ke atas saya? Tolong lah berikan jawapan segera

Anonymous said...

Salam.. adakah jatuh talak sekiranya suami melafaskn dlm keadaan marah dn berkata " klo macamni nk cerai p0n cerailah " mohon penjelasan dgn segera

Anonymous said...

slm..saya nk tnya adakah jatuh talak kalau suami menyatakan aku dh menyampah tgok muka engkau,bangang...babi n betina sial..minta tlg perjelaskan.

Anonymous said...

slm..saya nk tnya adakah jatuh talak kalau suami menyatakan aku dh menyampah tgok muka engkau,bangang...babi n betina sial..minta tlg perjelaskan.

Anonymous said...

ja

Anonymous said...

as salam..nk tny..adakah jatuh talak sekiranya suami menulis luahan perasaan dlm diari utk lepaskan isteri

Anonymous said...

Askum....sy nk tny..masa suami sy blk keja dlm keadaan pnat dn blom mkn dri tghari smp ptg...dn smp umh sy dn suami b,gaduh dn sy pecahkn cermin pada masa tu lh suami sy lafazkn aku cerai kau talak 3...adakah jatuh talak tu?

Anonymous said...

assalamualaikum ustaz,saya ingin bertanya, saya bergaduh bersama isteri saya maka terkeluarlah ayat seperti di bawah ini,

macam ginilah....aku boleh jaga mak aku kalau kau mmg tak ada kau umah tu (tinggal kan rumah)....aku amik kau cara baik aku pulang kau cara baik...kalau kau dah rasa aku ni laki tak berguna,,,tak baik,,bodoh...aku ceraikan kan kau saja (kalu dia mahu)...kau boleh cari laki yang mmg lebih baik dari aku..

Apa kah jatuh talak sekiranya saya dlm keadaan ini dan apakah lafaz itu diambil kira cerai yang sah? saya mohon penjelasan ustaz....

Anonymous said...

Assalam.adakah jatuh talak kalau suami kata dalam keadaan marah' kalau ila tak pi kerja jatuh talak.

Anonymous said...

assalamualaikum ustaz saya nak tanya adakah jatuh talak jika suami berkata 'kalau aku ceraikan awak baru tahu' mnta tolong perjelaskan.

Anonymous said...

Ustaz sy nak tanya ustaz ni
Tadi sy berkelahi dengan isteri sy,
Lepas tu sy dengan keadaan terlalu marah sy berkata pada dia 'kalau kau melawan cakap aku lagi skung,jatuh lah talak 1 kat kau...
Soalan dia jatug ke talak 1 kat isteri sy kalau dia xmelawan cakap sy lagi...

Anonymous said...

Assalamualaikum ustaz,

Nak tanya, kalau tengah2 kelahi dalam sms, kemudian suami melontarkan PANDANGAN yg begini:

Better i cerai jela u kan senang.
Adakah jatuh talak? Ada pendapat kata tidak jatuh kerana tidak jelas dan ayat masih tergantung kerana penggunaan perkataan better yg membawa erti pendapat

Terima kasih

Anonymous said...

Assalamualaikum ustaz..
Saya begaduh dgn suami n sbb x tahan dgn apa dia ckp sy ckp klo gitu bgus cerai la n dia jawap tunggu dia mati br cerai....adaka talak itu jatuh ya ustaz mohon pencerahan

Unknown said...

Assalamualaikum ustaz..
Saya nak tanya suami saya cakap, kalau abang tidak ada duit abang akan cerai kamu
Jatuh tak talak

Unknown said...

Jatuh talak tak ustaz jika suami dalam keadaan marah, mengeluarkan kata2 pada isteri berbunyi..jangan sampai aku tinggalkan kau....

mas said...

Ustaz sy nk taye kalo suami dlm keadaan marah pastu dia ckp kita bercerai, sah tak perceraian tu?

Anonymous said...

salam
saya faham tidak ada talak dalam keadaan marah, kes sy ni, setiap kali dia marah, dia akan ckp 'pergilah cari lelaki lain' jatuh x talak?
kalau skali sy agp xmengapa,
tp bla marah utk waktu lain, tp ucapan sama.

Anonymous said...

Salam,adekah jatuh talak jika si suami mnyatakan "lepas nie kita berpisah"
Iyu shjea,jatuhkah talak itu ?????

Anonymous said...

salam. saya nak tanya. jatuh ke talak kalau suami cakap " kalau hset ni pecah, kita cerai".
time tu tengah gadoh & die tengah marah.

Unknown said...
This comment has been removed by the author.
Anonymous said...

Salam..blh beri pencerahan tentang situasi begini..Kalau nak sangat cerai,cerai lah.. Adakah jatuh talak?

Unknown said...

Salam ustaz.. Sy pernah bergaduh dgn suami sy.. Sy mcm trdengar dia kata I ceraikan u.. Tp bila sy tnye die.. Ada atau tak die ckp mcmtu die kata die ckp jgn smpai I ceraikan u... Adakah jatuh talak ketika itu.. Sbb situasi ketika itu trlalu tegang.. Die trlalu marah pada sy.. Sy da brkali tnye die.. Die kata die tkde ceraikan sy.. Tp sy takut kata 2 die tu buat jatuh talak.. Tlgla bgtahu sy lebih details Sbb takut Sbb bnda ni kami idop dlm zina

Ingin serba tahu said...

Asalamualaikum saya ingin bertanya jatuh ke talak kalau kita tiada niat seperti aku akan lepaskan kau dalam keadaan marah yang sangat2

Anonymous said...

as salam.......Aku ceraikn awk...sah tak kalau dlm keadaan marah sbb isteri mencabar dan menyakitkan hati saya...sy btul2 dlm keadaan marah smpai terlafaz cerai...apa yg perlu sy buat..

Unknown said...

Salam Ustaz,
"Awak jual barang ini Saya ceraikan awak.. "
Belom jual belom cerai, dah jual kira dah cerai la kan.... Btol tak ustaz? Xyah lafaz cerai dah kalau dia dah jual barang tu.. Btol tak?

Unknown said...

Asalamualaikum.
Saya nk tanya.jatuh tak,talak.jika suami sering mengatakan.kalau saya ni tk sempurna,dan tak boleh jadi suami yang baik.knapa awak tak cari lelaki lain.niat saya sebenarnya.nk menyedarkan isteri saja.malah,tk ada lafaz apa2 pun.

Unknown said...

Assalamulaikum ustaz.. sy baru saje bernikah dgn seorng ibu tunggal pd bulan ogos 2015.. sy ade masalah hal rumah tangga sebentar td akibat si isteri buat hal..cemburu tanpa memikir ape yg berlaku.. si isteri msg rakan baik sy iaitu wanita perkataan nya adalah..jangan ganggu suami sy dan x tau ape yg dimaki kan nya.. oleh kerana sy tidak puas hati dgn cara dia cemburu buta melibatkan sahabat baik sy mengadu pd hal ni pd sy.. sedangkan beliau sudah berkawen sy mengenali suaminya.. tp si isteri sy ni salah faham.. ia menyebabkan sy marah sangt pd nya hingga lafaz talak 3 tanpa sedar dan saksi.. adakah sah talak saya tu.. sbb kad nikah sy pun x ambil lg kt pej agama shah alam.. sy hilang sabar sampai sy hilang perkejaan sblm ni..

Unknown said...

assalamualaikum , klo suami bercakap ' orang yyang suka menjawab macam ko ni ptot di ceraikan . ak mmg carik point untuk berpisah dengan ko'. maksudnya sudah jatuh talak ke belum ?

Unknown said...

assalamualaikum , klo suami bercakap ' orang yyang suka menjawab macam ko ni ptot di ceraikan . ak mmg carik point untuk berpisah dengan ko'. maksudnya sudah jatuh talak ke belum ?

Aisya said...

assalamualaikum..saya nak tanya..
suami saya kata dengan saya:
-saya sepatutnya divorce awak..
-engkau nak saya bagi divorce ke..
-saya rasa awak dengan saya tak cam lah,kita sebaiknya divoce.
-sebaiknya tak tidak kahwin dengan awak..
-saya benci hidup dengan awak..

Adakan perkataan yang dia kata jatuh talak..saya tak tahu,itulah nak tanya ada jatuh talak ke tak ada..

Unknown said...

Adakah jatuh talak kalau suami saya berkata ` abg janji abg x kan buat lagi...klau abg bt jgk abg ceraikan sayang dgn talak satu' mohon penjelasan admin

Unknown said...

Salam sya nak tnya mlalui kwn sy mreka suami istri brgaduh suami dlm keadaan trtekan oleh isteri ckp aku lepaskan kau... Lpas suami sedar..esoknya dia brkata pada isteri aku rujuk kau

Unknown said...
This comment has been removed by the author.
Unknown said...
This comment has been removed by the author.
alindiana said...

Salam.ustaz..suami isteri bergaduh..pasal mslh kecil.tiba tiba dia meluahkan kata kata..lebih baik kita berpisah.adakah jatuh talak itu.penah dulu sy dn suami ade pertelingkahan kecil dan sy keluar dari rumah dan dia mengatakan kalau keluar dri rumah..lbih baik kita berpisah sahaja..ingin Thu..tlg ustaz..

anonymous said...

Ustaz, saya nk tanya isteri panas baran selalu mintak cerai kalau bergaduh. Satu hari mungkin terlampau marah ketika ksmi bergaduh..isteri meminta lagi diceraikan. Akibat xtahan marah tp tanpa berniat saya terlafazkan "kau nak sangatkan? Aku ceraikan kau talak 3. Adakah jatuh talak dalam keadaan dipaksa dan marah begitu???? Mohon sangat penjelasan

Anonymous said...

Salam,

1-mmg aku xmnyesal lah ceraikan ko
2- dn lpas ni aq dh mlas nk ad pe2 lg gn ko
3- so aq aser lpas ni kte jmpe kt mhkhamah je
4-ko ad ke x jb bkn urusan aq lg
5- klau cerai ke x cerai aq dh xde hti lg gn ko

Kami telah bergaduh di whatsap,dan ayat di atas adalah ayat yg suami sye tulis di whatsap.adakah jatuh talak 1? Suami mnyatakan dia tiada niat, dia terlalu marah masa tu. Dan kami telah berbaik semula.adakah kami perlu rujuk ke pejabat agama dan jika jatuh bagaimana cara u tuk rujuk semula dgn betul?

!EFIL said...

Salam. Sekiranya lelaki berkata 'pergi jahanam kau' adakah terjatuhnya talak

Unknown said...

Salam semua terutama sekali buat admin dan Ustaz. Kebanyakkan komen yg saya baca mengenai suami lafaz pisah dan cerai. Tapi tidak ada satu pun yang dibalas oleh admin.

Seperti mereka yg komen tentang suami ucap kata 'kita split aje' atau 'kita berpisah aje' macam mana pulak ye? Tolong berikan kami penjelasan agar kami tak tertanya-tanya. Terimakasih.

Unknown said...

Salam semua terutama sekali buat admin dan Ustaz. Kebanyakkan komen yg saya baca mengenai suami lafaz pisah dan cerai. Tapi tidak ada satu pun yang dibalas oleh admin.

Seperti mereka yg komen tentang suami ucap kata 'kita split aje' atau 'kita berpisah aje' macam mana pulak ye? Tolong berikan kami penjelasan agar kami tak tertanya-tanya. Terimakasih.

Unknown said...

Nak tanya ada ka jatuh talak sumai sms isteri datang kau cne kita pisah tapi si isteri tak datang..ada ka ya jatuh talak

Anonymous said...

kali gado die sering brkata pergila cari lelaki lain tinglkan die..klu die jd sy da lama sy tinglkan die

ingin mencari jawapan said...
This comment has been removed by the author.
ingin mencari jawapan said...

Aslmualaikom...sah kah talak apabila suami tersangat marah dan kebetulan isferi sedang haid dan suami tidak tahu..

ingin mencari jawapan said...

Admin Mohon penerangan...

Unknown said...

Jatuhkah talak jika si suami berkata " lebih baik cerai " ???

Unknown said...

Asslam, sy nak tanye..sy brgaduh degan suami..dah sy x tahan untuk bertengkar degan suami pada waktu itu..lalu sy hendak klua daripada rumah itu..suami sy halang dan mengatakan..klu awak klua daripda rumah jatuh talak!!pada mlm tu bile suami mengatakan klua daripda rumah je..maka jatuh talak kepada sy..tapi bile suami dah cakap mcmtu sy x jadi la klua..kami terlah brbaik semula lepas tu..cuma sy nak tahu adakah jatuh talak tu masih sah..ke esokkan sy klua daripada rumah tu mcm biasa..tetapi kami tidak brgaduh adakah talak itu masih sah???!!mohon penjelasan??!

Unknown said...

Kau nak ke aku haramkan ko pegang hp tu...kau nk ke aku ckp klu ko pegang hp tu jatuh talak....statment ni yg kuar dr mulut kwan sy...sbb sy ad kat situ...so jwpn nye??

Unknown said...

Kau nak ke aku haramkan ko pegang hp tu...kau nk ke aku ckp klu ko pegang hp tu jatuh talak....statment ni yg kuar dr mulut kwan sy...sbb sy ad kat situ...so jwpn nye??

Unknown said...

Kau nak ke aku haramkan ko pegang hp tu...kau nk ke aku ckp klu ko pegang hp tu jatuh talak....statment ni yg kuar dr mulut kwan sy...sbb sy ad kat situ...so jwpn nye??

SB MUSIC said...

Adakah jatuh talak sekiranya saya berkata pada isteri APA KATA KITA BEEPISAH NAK? Cakap dlm keadaan tidak marah, dan tiada niat langsung nak berpisah saja nak.bg kesedaraan kepada isteri beruntungnya dpt suami mcm saya, kalau berpisah belum tentu isteri bahagia mcm skrg. Apa pendapat dri segi percakapan begini.

SB MUSIC said...

Adakah jatuh talak sekiranya saya berkata pada isteri APA KATA KITA BEEPISAH NAK? Cakap dlm keadaan tidak marah, dan tiada niat langsung nak berpisah saja nak.bg kesedaraan kepada isteri beruntungnya dpt suami mcm saya, kalau berpisah belum tentu isteri bahagia mcm skrg. Apa pendapat dri segi percakapan begini.

Hustle said...

As-salam....
Adakah jatuhnya talak sekiranya suami berkata:
Esok aku hantar kau balik rumah emak dan bapak engkau (dalam berniat atau tidak berniat)
Penjelasanan

Anonymous said...

As-salam....
Adakah jatuhnya talak sekiranya suami berkata:
Esok aku hantar kau balik rumah emak dan bapak engkau (dalam berniat atau tidak berniat)
Penjelasanan

Unknown said...

ASSALAMUALAIKUM

saya ingin bertanya apakah yang boleh saya lakukan jika saya telah mencerai kan isteri saya melalui sms dengan talak 3 tanpa niat dalam keadaan terlalu marah sehingga menyebab kan pitam,bergetar dan hilang kawalan yang melampaui batas ..setelah si isteri keluar dari rumah dan menghantar semula sms tersebut baru lah saya menyedari apa yang telah saya sms kan kepada si isteri...apa kah hukum nya...

Anonymous said...

Assalamualaikum warohmatullah.

Saya ingin bertanya apakah status nya jika isteri keluar rumah dan berkata ketika merajuk meminta suruh diceraikan melalui msg tetapi saya hanya berkata tanpa niat "ok abg bawak anak sekali" dan saya baru sahaja bangun tidur dan seolah2 masih mamai. Apakah sah lafaz saya itu? Terima kasih. Wassalam.

Anonymous said...

Bagaimana kalau si suami bercakap dengan ibu si isteri (dlm keadaan marah)(isteri berada disitu dan turut dengar) 'nasihat kan anak mak jangan sampai satu hari sy ceraikan'. Adakah jatuh talak atau taklik? Mohon nasihat.

Unknown said...

Asslm ustaz mohon.pencerahan..
saya ada gaduh dgn suami masing2 tgh marah..pasal kes suami ada pompuan lain. dan dia x puas hati sy dan anak2 berpindah rumah ayah.. mulanua suamsetuju.mseleoas da pindah dia ubah fkran xmau.pdah. sy tnya pd suami apa lg hang nk srbenarnya... la ni aku nnk.lepas hang.. dala.keadaan marah dan terjerit2...
lama selepas tu dia kata x de noat cerai.. niat dia kata lepas.. sy tnya blk apa maksud lepas bg dia no.jwpn dia..

Aku nak lepas kau ddk umah abah kau dan aku ddk sini aku xnk paksa2 kau lg dan jgn paksa aku....aku ssh skit xpa....kau nak buat apa kau buat

adakah jatuh talak?..
sy da 2x rujuk ngn suami skrg mengandung 5 bln..

Anonymous said...

UnknownJune 10, 2016

Asslm ustaz mohon.pencerahan..
saya ada gaduh dgn suami masing2 tgh marah..pasal kes suami ada pompuan lain. dan dia x puas hati sy dan anak2 berpindah rumah ayah.. mulanyaa suami setuju.bila da pindah dia ubah fkran xmau.pdah. sy tnya pd suami apa lg hang nk sbenarnya...
suami ckp la ni aku nak lepas hang.. dalm keadaan marah dan terjerit2... 
lama selepas tu dia kata x de niat cerai.. niat dia kata lepas.. sy tnya blk apa maksud lepas bg dia ..jwpn dia..

Aku nak lepas kau ddk umah abah kau dan aku ddk sini aku xnk paksa2 kau lg dan jgn paksa aku....aku ssh skit xpa....kau nak buat apa kau buat 

adakah jatuh talak?..
sy da 2x rujuk ngn suami skrg mengandung 5 bln..

Unknown said...

Pada tahun 2012.sy cerai isteri sy dgn talak 1.dan kami rujuk kembali. Baru terjadi 18.06.2016 pada mlm itu. Sy melafazkan talak 2 kepada isteri sy. Serperti ini. ABANG CERAI AYANG DGN TALAK DUA. Apa bila kami pergi makamah.makamah telah menjatuhkan kepada kami dgn talak 1 tambah 2. Menjadi talak 3. Sy terkejut atas keputusan itu dan tidak terkata apa2 didepan hakim. Jadi soalan sy kepada uztaz. Sy tidak tahu maksud talak. Adakan lafaz itu dikira.maksud lafaz sy cuma kali kedua yg pada nawaitu melafaz nya.

Anonymous said...

Assalamualaikum ustaz..suami sya ada lafaz..bagus lagi kita becerai...cerailh kita 2 kali ..dlm keadaan marah ttp dia sedar apa yg dia katakan..adakh jatu talak...

Unknown said...

adakan jatuh talak apabila suami isteri bergaduh.dah suami ckp "aku lepas kan kau". dlam keadaan marah.adakah jatuh talak?? mohon penjelasan

Unknown said...

admin sy nak tanya..baru2 ni sy ada bergadoh dgn suami..bergadoh yg amat teruk melibat kan adk beradik suami..lalu sy memakse dia pilih sy atau adk2 suami..lalu dlm kadaan yg sy mendesak dia dlm kadaan dia marah dia berkata "kau bukan bini aku lagi"dia ckp cmtu dpn adk2 dia dpn akk sy..apakah talak itu jatuh admin??

Unknown said...

admin sy nak tanya..baru2 ni sy ada bergadoh dgn suami..bergadoh yg amat teruk melibat kan adk beradik suami..lalu sy memakse dia pilih sy atau adk2 suami..lalu dlm kadaan yg sy mendesak dia dlm kadaan dia marah dia berkata "kau bukan bini aku lagi"dia ckp cmtu dpn adk2 dia dpn akk sy..apakah talak itu jatuh admin??

Unknown said...

admin sy nak tanya..baru2 ni sy ada bergadoh dgn suami..bergadoh yg amat teruk melibat kan adk beradik suami..lalu sy memakse dia pilih sy atau adk2 suami..lalu dlm kadaan yg sy mendesak dia dlm kadaan dia marah dia berkata "kau bukan bini aku lagi"dia ckp cmtu dpn adk2 dia dpn akk sy..apakah talak itu jatuh admin??

Unknown said...

Slm admin..sya nk tnya..suami sya sueuh sya rply msj kksih dia mgata yg dia dan sya akn bcerai..dia dlm keadaan sedar tnp kmi bgaduh or bgurau...adakah jtuh talak?

Unknown said...

Saya ingin menanyakan beberapa soalan mengenai talak.
1. Jatuh tak talak sekiranya suami melafazkan talak "selangkah kau keluar dari rumah ni, jatuh talak satu" (dalam keadaan marah)
2. Dalam situasi diatas, adakah jatuh talak sekiranya si isteri keluar rumah walaupun dengan suaminya.

Anonymous said...

salam admin,,tumpang tya,,sy ada bergaduh dgn suami ,,agk berat jgk kes,,,lpas tu suami ada ckp lpas ni jgn bhubung lg,,,xnk jmp dh lpas ni,,,n ak dh tawar hti,,,ak dh xblh trima dh,,,smua ni dlm msj,,,adakah talak telah jatuh dgn mngatakn dmikian?buntu fkir sb skg sy dh brbaik dgn suami,,juz tkt bnda yg pnh dia ckp dh jtuh talak ja,,,bla tya dia kta dia ckp tnpa niat,,tp msa brgduh n dia tgh mrh sy tkt msa tu dia brniat

Hamba allah said...
This comment has been removed by the author.
Hamba allah said...
This comment has been removed by the author.
Hamba allah said...

seorang suami brkata kpada isteri dngan kata2 mcm Kau nk d tingalkn ka ni tnya boat ada kah figure talak

Unknown said...

jika seorang suami dalam keadaan marah dan tidak sedar apa yang dicakap... contohnya "ESK KITA CERAI" mcm na tu

Anonymous said...

Asaalamualaikum admin..

Seorang lelaki dalam keadaan waras dengan sedikit kemarahan lalu dia berkata "kita berpisah, duduk bujang-bujang lagi senang" terjatuh tak talaknya?

Anonymous said...

bagaimana jika suami berkata.. " aku nak bercerai dengan dia" ketika itu isteri tiada di tempat kejadian cuma yang ada ahli keluarga suami sahaja? apakah hukumnya?

Unknown said...

Assalamualaikum...saya ingin satu pencerahan tentang satu perkara..."jika suami ada menghantar mesej dengan ayat TAK APA LA LEPAS ANAK KELUAR AKU LEPAS LA MU NIKAH LAIN LA PULAK SERABUT SANGAT HIDUP DENGAN MU" adakah sudah jatuh talak atau macam mana ye..saya mohon sangat penerangan tentang hal ini..

Unknown said...

Assalamualaikum...saya ingin satu pencerahan tentang satu perkara..."jika suami ada menghantar mesej dengan ayat TAK APA LA LEPAS ANAK KELUAR AKU LEPAS LA MU NIKAH LAIN LA PULAK SERABUT SANGAT HIDUP DENGAN MU" adakah sudah jatuh talak atau macam mana ye..saya mohon sangat penerangan tentang hal ini..

Unknown said...

Assalammualaikum,saya bertengkar mulut dngan isteri,pada masa yg sama sy telah sebut sekiranya (nama isteri) tidak meminta maaf kepada saya dalam masa 3 hr,saya akan ceraikan talak 1..tetapi masa yg sama dalam 30 minit lbih kurang..isteri telah meminta maaf..sy maafkan isteri..jd skrg ni sy nk tahu adakah perkataan sy tu boleh menjatuhkan talak @ tidak

Unknown said...
This comment has been removed by the author.
Unknown said...
This comment has been removed by the author.
Unknown said...
This comment has been removed by the author.
Unknown said...
This comment has been removed by the author.
Unknown said...
This comment has been removed by the author.
Unknown said...
This comment has been removed by the author.
semut merah said...

salam tuan..
saya ada kemuskilan.
saya bertengkar dgn isteri.saya ada mengatakan kalau engkau keluar rumah aku ceraikan ko.
jatuh talak x kalau dia kluar rumah.
dalam hati nak cakap kalau engkau balik rumah ko tanpa mnta izin aq ceraikan ko.tapi dlm keadaan marah lain yg terkeluar.
mohon penjelasan tuan.

Anonymous said...

Assalamualaikum ustaz
Boleh x saya nak tanya sikit tentang talak.Saya
Ingin bertanya pada tahun 2014 saya ada berjumpa dengan bekas teman wanita saya.. dan pada tahun 2015 saya bersumpah tp saya tidak sebut "dengan nama Allah" saya tidak akan berjumpa lagi dengan bekas teman wanita saya. Kalau saya pergi jumpa juga bekas teman wanita talak 1 akan jatuh. Sejak dari hari yang saya bersumpah saya sudah tidak berjumpa lagi dengan bekas teman wanita saya. Bolehkah jatuh talak?

Anonymous said...

assalam ustaz,

saya ada kemusykilan.

satu hari saya telah berceritakan pada seorang kawan akan kisah sepasang suami isteri. ceritanya mc ni, si suami bersembang dengan kawanya dan kawannya telah bertanyakan kepadanya akan di mana isterinya sekarang dan dia bagitahu yang dia telah ceraikan isterinya. saya ceritakan balik cerita itu kepada kawan saya dan dalam masa sama saya telah bagi contoh ayat yang berbunyi begini "aku telah ceraikan dia:". persoalanya adakah perkataan "dia" itu telah menyebabkan saya dan isteri saya telah jatuh talak sedangkan saya tidak ada niat apa-apa pada ketika itu.

mohon penjelasan. terima kasih.

Anonymous said...

ASSSALAM. NAK TANYA, JATUH ATAU TAK TALAK BILA SUAMI KATA 'AKU DAH TAKNAK TENGOK MUKA KAU LAGI,PERGI JALAN LAH KAU'

abby said...

as salam, suami belum melafazkan talak cerai scra bedepan dan jelas, hanya menyatakan "aku kan melafazkan talak 1 hanya apabila saya balik dari luar daerah nanti dengan berat hati", melalui sms. tetapi setelah kami berbincang semula , suami saya tidak mahu kami berpisah.saya masih menunggu suami saya balik dari luar daerah.soalah saya, adakah sah talak yang di nyatakan oleh si suami menyatakan dalam keadaan begitu?

abby said...

as salam, suami belum melafazkan talak cerai scra bedepan dan jelas, hanya menyatakan "aku kan melafazkan talak 1 hanya apabila saya balik dari luar daerah nanti dengan berat hati", melalui sms. tetapi setelah kami berbincang semula , suami saya tidak mahu kami berpisah.saya masih menunggu suami saya balik dari luar daerah.soalah saya, adakah sah talak yang di nyatakan oleh si suami menyatakan dalam keadaan begitu?

abby said...

s salam, suami belum melafazkan talak cerai scra bedepan dan jelas, hanya menyatakan "aku kan melafazkan talak 1 hanya apabila saya balik dari luar daerah nanti dengan berat hati", melalui sms. tetapi setelah kami berbincang semula , suami saya tidak mahu kami berpisah.saya masih menunggu suami saya balik dari luar daerah.soalah saya, adakah sah talak yang di nyatakan oleh si suami menyatakan dalam keadaan begitu?

Unknown said...
This comment has been removed by the author.
Unknown said...
This comment has been removed by the author.
cik im said...

assalamualaikum...adakah sah cerai jika sy kata kat isteri "abg nekad dah,abg nak kita berpisah..awk cri kehagiaan awk,sya cri kebahagiaan sya#...mohon pencerahan..

cik im said...
This comment has been removed by the author.
Unknown said...

andai suami guna aplikasi whtasapp dan dia tulis " bagitahu mak aku yg kita sudah cerai" adakah jatuh talak itu?? bgaimana hbungan sebagai suami isteri? masih sah??

Unknown said...

Saya nak tanya kalau seorang suami mintak cerai hanya sekadar bertanya "aku ceraikan ko bole ??" Adakah lafaz tu sah atau tidak ..

Anonymous said...

Assalamualaikum.. Sy nak tanya sekiranya suami menghantar whatapps "lepas ko bersalin standby cerai je". Adakah jatuh talak selepas sy bersalin nanti? Terima kasih...

Unknown said...

Salam saya nak tanya Kalau laki cakap ok lah hubgan kita takat ni la n kita buat hal masing2 tu jatuh talak dak dalam keadaan marah.. Masa ni jugak belaku pgaduhan dalam tlpon.. Si isteri mntk lpaskan dy n maki mcm2 sebb tlalu gram si suami petingkan kawan2 dari isteri..si suami tiada niat nk ckap mcm tu tapi terlalu marah n geram dy cakap seperti yang saya tulis di atas.. Adakah jatuh talak.. Terima kasih

nor said...

assalamualaikum, saya mahu tanya harap dijawab.. Fikiran saya mengangu saya dan sakit kepala saya asyik memikir tentang hal ini.. Perkara ini baru saja berlaku.. Suami saya dia panas barang kadang kdg dia tak boleh kawal perasaan marah .. saya ragu ragu dan mahu tanya adakan sudah sah sudah jatuh talak atau tidak sebab kita gaduh besar dan apabila suami tak boleh kawal perasaan marah saya terdengar dia sebut aku ceraikan kau.. bila saya nangis dan cakap kepada suami dia dah sah jatuhkan talak kat saya sebab saya terdengar dia ckp aku ceraikan kau dengan perasaan yg marah tetapi suami tidak mengaku dan cakap dia tidak cakap aku ceraikan kau.. saya rasa ragu ragu.. saya sampai tanya dia banyak kali pasal ni sama ade dia ade lafazkan atau cakap aku ceriakan kau tetapi suami tetap cakap tidak lafazkan walaupun saya terdengar takde saksi cuma saya.. suami mintak maaf dengan saya dan dia cakap yang dia tidak lafazkan atau cakap aku ceriakan kau.. Tolong saya.. Saya ragu ragu dan saya fikiran adakah sah sudah jatuhkan talak walaupun suami cakap dia tidak lafazkan walapun saya dengar ???

Anonymous said...

boleh saya tahu kalau suami kata saya haramkan awak kluar dengan sesiapa kcuali pergi kerja dan blik kerja ..kalau awak buat apa yg sya tak bg..awak bwak hdup awak sndri...adkh jatuh talak ???

Lina said...

Sy nak tnya kalau suami tgharah dn berkata kalau kau ber cakap lg jatuh talak dan isteri pun diam dn kebetulan ibu dtg dan tnya isteri knpa bergaduh lalu isteri pun berkata kepada ibunya ada kah jatuh talak

Anonymous said...

Asalamualaikum...sekadar untuk pencerahan...suami isteri bergaduh dan suami dengan rasa marah dan kecewa telah melafazkan saya lepaskan kau dengan berat mula hari ini...adakah ini telah jatuh talak?

Unknown said...

assalamualaikum..boleh rujuk mindaqizi.blogspot.com utk jwpn2 berkaitan lafaz cerai ni..

Unknown said...

Assalamualaikum ...sy nak tanya ...sy da suami ada salah faham baru2 ni ..tp melalui wassap ..dan suami sy tanya pada sy "sayang rela ke bercerai?" Dan sy membalas " saya Rela " ..kes sy niy kira macam mana ye ??

Merahati said...

Assalamualaikum, saya nak bertanya, jatuh talak ke bila suami berkata " bln 6, dekat kpg aku lepaskan kau" dlm keadaan marah. Ataupun "kau boleh berambus keluar dari rumah ni"

Anonymous said...

assalamualaikum. saya nak tanye. jatuh talak ke bila suami kata. (Baik cerai)

Anonymous said...

salam,
nak tanya ni kalo gaduh masing2 sama naik, suami ckp ko pegi la balik kg mak ko, menyesal kawin la dgn ko, ko kalo x tahan sgt ko pegi la minta fasakh kat pejabat agama.

(MOHON PENJELASAN JATUH ATAU x TALAK)...

Felicia said...

Dunia ini adalah tempat yang kejam nyata. Saya telah menderita masalah Perkawinan selama 9 bulan sekarang karena tidak mengetahui sahabat saya telah menjadi penyebab utama masalah saya. Kisah saya mungkin berguna bagi Anda, mohon luangkan waktu Anda dan baca.

     Saya Ny. Felicia, saya telah menikah dengan suami saya selama 8 tahun dan kami memiliki seorang putra berusia 4 tahun. Pernikahan saya sangat indah dengan suami saya karena kami begitu saling mencintai sampai suami saya berubah secara otomatis ke arah saya dan putra saya. Dia mulai tidur larut malam dan berhenti merawatku dan putra kami
Beberapa kali saya bertanya apa masalahnya tapi dia tidak pernah punya alasan untuk kelakuan salahnya terhadap saya dan putra kami. Dia terus mengatakan kepada saya bahwa kepalanya berat dan dia lelah dengan pernikahan kami. Dia mengatakan dia ingin bercerai. Saya memohon beberapa kali dan mengingatkannya tentang kehidupan lampau kami yang indah, tetapi dia tidak pernah mendengarkan saya ataupun tangisan putra kami. Suatu hari seorang teman saya datang ke kota kemudian saya menceritakan kepadanya tentang situasi saya. Dia menghubungkan saya dengan seorang pria hebat yang disebut Dr Okosu. Dia mengatakan kepada saya bahwa pria ini telah membantunya mendapatkan mantannya kembali dan mendapatkan pekerjaan yang baik juga. Dia menyarankan saya untuk memberikan dia pengadilan. Saya menghubungi orang ini melalui emailnya: drokosu01@gmail.com
Dia mengatakan kepada saya bahwa sahabat saya adalah penyebab masalah saya. Bahwa sahabat saya menggunakan pesona cinta pada suami saya untuk menghancurkan perkawinan saya. Ohh ini membuat saya benar-benar bingung tetapi bersyukur kepada Tuhan bahwa Dr Okosu mampu mematahkan pesona dan dalam 2 hari suami saya kembali ke rumah dan memulihkan dirinya sendiri dia menunjukkan betapa dia mencintaiku seperti yang dia gunakan. Semuanya bekerja dengan sempurna dan kita semua hidup sekarang sebagai satu keluarga bahagia. Beberapa hari kemudian teman saya juga datang kepada saya untuk mengkonfirmasikan perbuatan jahatnya dan memohon pengampunan saya. Dr Okosu memintaku untuk memaafkannya dan aku melakukannya.

Saya akan terus berbicara tentang perbuatan baik Anda, Man Dr Okosu yang hebat. Dan semoga Tuhan Yang Maha Kuasa terus menggunakan Anda untuk membantu orang lain di dunia ini.

Tolong orang saya tidak menderita dalam diam, Anda juga dapat mencoba pria ini saya percaya itu akan bekerja untuk Anda seperti itu berhasil bagi saya. Ini adalah emailnya: drokosu01@gmail.com atau whatsaap +2348119663571

Dr Okosu juga bagus untuk solusi pada banyak masalah lainnya

(1) Apakah menginginkan mantan Anda kembali.
(2) Apakah Anda ingin menjadi kaya
(3) Anda ingin menemukan cinta sejati
(4) Menginginkan seorang anak.
(5) Anda ingin beruntung dalam semua yang Anda lakukan
(6) Apakah Anda ingin mendapatkan uang Anda yang hilang kembali atau mendapatkan pembayaran Anda.
(7) membutuhkan bantuan keuangan.
(8) Apakah Anda ingin mengendalikan pernikahan Anda
(9) Obat untuk penyakit apa saja.
    
Hubungi DR Okosu hari ini dan saya yakin Anda tidak akan menyesal. Email: drokosu01@gmail.com

Anonymous said...

"saya tidak mahu menerima anda"
"saya mahu lupakan anda"
Adakah jatuh talak secara tidak langsung?

Unknown said...

Jika suami slalu berkata kau jangan anggap aku ni suami kau lgi?? Adakah itu adalah talak??

Unknown said...

MEMAKANKAN BAGAIMANA MENDAPATKAN SUAMI EX ATAU KEMAHIRAN EKAT? RAHARI LEBIH LANJUT DI SINI ADALAH PELUANG ANDA ANDA EMAIL YAKAYATEMPLE@GMAIL.COM ATAU PANGGIL +2347050270227 Saya GOT MINYAK DENGAN SPELL LOVE SANGAT KUASA.

Pregnancy said...

DR YAKAYA SPELL ADALAH SPELL TERBAIK SAHAJA SEPERTI UNTUK MENGGUNAKAN MEMBAWA KEMBALI KE ATAS KELUARNYA. KAMI TAHU ADA ADALAH SEMASA BERBAGAI BAHAWA KAMI TIDAK PERMINTAAN UNTUK MEREKA UNTUK MUNGKIN TETAPI TIDAK BOLEH MUNGKIN MUNGKIN MUNGKIN MUNGKIN MUNGKIN KAMU TIDAK MUNGKIN MENCINTAI KANAN SAMA ANDA MENCINTAI ATAU HER, BAGAIMANA HANYA MUNGKIN HANYA MEMUTUSKAN UNTUK BERJALAN DENGAN ANDA BAGAIMANA MEREKA TIDAK BERLAKU CINTA ANDA MEMILIKI UNTUK SAYA ATAU ANDA MUNGKIN MEMILIKI SELURUH RAHASIA YANG MEMERLUKAN BAHAWA YANG MEMANGKAN KE BREAK ATAU BULAN BEBERAPA BULAN ATAU TAHUN, BAGAIMANA ANDA PERLU MEMBANTU BELUM MENDAPATKAN ATAU KEMBALIYA HANYA HUBUNGI DR YAKAYA VIA EMAIL ALAMAT YAKAYATEMPLE@GMAIL.COM ATAU PANGGILAN HANYA NAMA NAMA ITU +2347050270227 UNTUK MEMBANTU ANDA

Unknown said...

Assalam nk tanye..jika suami berkata. ."Aku akan ceraikan ko klu ko jmpe bukti aku curang"
Mcm mne ye. .Tlg jawab

Anonymous said...

Assalamualaikum.. Saya ingin bertanya jika sisuami setiap kali bergaduh selalu ajak kemahkamah.. Adakah ia ke arah perceraian? Apakh status tersebut?

Unknown said...

Salam tuan.. jika sekiranya suami mengatakan cerai pada isteri.ya dengan bicara begini "cerai mati" slps pergaduhan dia mnyedari saya bukan brrmaksud cerai kn kau! Bill dah mati memang lah cerai.. tolong tuan jwp soalan saya keliru dengan rumah tangA kami :'(

Unknown said...

Assalamualaikum saya nak tnye dengan org yg btl thu psl cerai ni, sah ke kalau suami tengah marah lps itu dia kata aku cerai ko talak 1.lps itu ad org yg berdengar bila suami kata lafat talak itu,jatuh atau tidak

Unknown said...

Assalam Ustaz, mohon bertanya kalau isteri menolak ajakan suami untuk bersama (atas alasan penat) dan selepas itu si suami kata 'OK kalau mcm tu aku tak akan sentuh engkau sampai bila-bila dah' macam mana ya ..adakah jatuh talaknya?

Unknown said...
This comment has been removed by the author.
Unknown said...

assalam ustaz...sy nk brtnye tuk spupu sy,dye ade mngadu pd sy yg dye brgduh suami istri,skng ni dye xtau sma ade dye dh sah brcrai or x sbb nk tumpang rumh sy,jka blun brcrai msih bole duk skali,dye ckp msa nk tdo mngamuk2 nk mnta craikn krna tiada prsefhaman dh,jd suaminye trus ckp 'yela sy craikn awk' tnpa niat sbnrnye sbb spupu mntk2 jgk..tu pn xbpe jlas spupu sy dgr, dan spupu dlm haid emosi pn xstabil ktenye..adekah jtuh talaknye??dye mls nk k mkmah dgn ank kcik lg..

Siti Hawa Othman said...

Suami isteri tgh bergaduh menggunakan whatsapp dalam keadaan marah suami tulis perkataan AKU NAK CERAIKAN KO MALAM NI..adakah jatuh talak

kaki main said...

Salam,klau si suami brkata" klau ko kuar dri rumah ni aku lpskan ko" sdakah jatuh talaq?

Unknown said...

Assalamualaikum.. nk tnye.. jika si isteri minta dceraikan.. dn si suami kata... "oke aq ceraikan".. adakah talak dh jatuh?? Dan bila di bawa ke mahkamah si suami tidak mengaku sudah lafaz..

Unknown said...

Salam.. Admin saya nak tnye kalau suami sya ad cakap kat saya "lepas awak beranak saya lepas awak " dikira jatuh talak tak ? Tpi saya tidak pergi pejabat agama lagi sbbnye masa dye cakap macam 2 saya mengandung 7bulan..

Anonymous said...

Salam..
Suami:Aku idup ngan kau sbgai suami jadi tak tentu arah..aku ni da bukan suami..aku da xnak ngan kau..byk kali aku ckp..aku da xnak
Isteri: ok.. saya redha
Suami: Alhamdulilah
Tp bila kami daa berbaik suami ckp dia xde niat untuk bercerai.. dia cuma ingin menakutkan saya sahaja..sbb bila lepas bergaduh saya akn memohon maaf kpd nye..

Unknown said...

Kalau suami cakap macam ni dalam keadaan marah biasa yang masih boleh dipikir dalam kata-katanya “ macam tu cerai jelah, pergi cari lelaki lain” adakan tu jatuh talak ??

Razmin said...

Klau suami dalam gurau senda becakap "ok fine kita BREAK" adakah sudah jatuh talak, sbb BREAK tbahagi pada bnyak maksud?

Unknown said...

salam admin ,sy nak tnye adakah jatuh talak, apabila suami berkata "aku boleh lepas kan kau tapi anak2 dengan aku" mintak penjelasan secepat nye admin

«Oldest ‹Older   1 – 200 of 215   Newer› Newest»

Post a Comment