Jan 17, 2009

Angin Faraj Batal Atau Tidak Wuduk

assalamualaikum..
saya nk ty….angin yang keluar dr faraj akan membatalkan wuduk atau tidak?atau angin yang keluar dr dubur sahaja yang akan membatalkan wuduk?
terima kasih…

*********************
dua pendapat sepertimana ust thtl jawab jumhur mengatakan batal. hanafiyyah dan sebahagian malikiyyah mengatakan tidak batal.

dalil tidak batal kerana tidak ada dalil yang sarih dan hukum kembali pada asal iaitu masih dalam keadaan wudhu'.

dalil yang kata batal umum hadith nabi : لا وضوء إلا من صوت أو ريح. رواه مسلم عن أبي هريرة، tidak membatalkan wudhu kecuali terdapat bunyi dan bau. kias juga kepada nawaqidhul wudhu' yang keluar dari 2 jalan.

bawah ni antara fatwa ulama:


هل خروج الهواء من فرج المرأة ينقض الوضوء؟


الحمد لله
"هذا لا ينقض الوضوء ، لأنه لا يخرج من محل نجس كالريح التي تخرج من الدبر" انتهى .
فضيلة الشيخ محمد بن عثيمين رحمه الله .

syaikh uthaimeen ditanya berkenaan hal ni.
dia menjawap tidak membatalkan wudhu' kerana ia tidak keluar dari tempat yang najis tidak seperti kentut yang keluar dari punggung..

lajnah daimah saudi juga ditanya sedemikian dan jawapan yang sama diberikan


الحمد لله
خروج الهواء من القبل لا ينقض الوضوء . والله تعالى أعلم

wallahua'lam..bagi yang berpandangan batalnya wudhu' : hanya lah berlaku apabila dia benar-benar yakin keluar angin (dengar) atau bau seperti mana sabda nabi di bawah:


روى البخاري (137) ومسلم (361) عَنْ سَعِيدِ بْنِ الْمُسَيَّبِ وعَبَّادِ بْنِ تَمِيمٍ عَنْ عَمِّهِ أَنَّهُ شَكَا إِلَى رَسُولِ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ الرَّجُلُ الَّذِي يُخَيَّلُ إِلَيْهِ أَنَّهُ يَجِدُ الشَّيْءَ فِي الصَّلَاةِ ، فَقَالَ : (لَا يَنْصَرِفْ حَتَّى يَسْمَعَ صَوْتًا أَوْ يَجِدَ رِيحًا)


وروى مسلم (362) عَنْ أَبِي هُرَيْرَةَ رضي الله عنه قَالَ : قَالَ رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ : (إِذَا وَجَدَ أَحَدُكُمْ فِي بَطْنِهِ شَيْئًا فَأَشْكَلَ عَلَيْهِ أَخَرَجَ مِنْهُ شَيْءٌ أَمْ لَا فَلَا يَخْرُجَنَّ مِنْ الْمَسْجِدِ حَتَّى يَسْمَعَ صَوْتًا أَوْ يَجِدَ رِيحًا).

2 comments:

Anonymous said...

assalamulaikm..
sya de 1 kemusykilan..
pda mlanya sya mengalami haidh,then mandi apbila suci.slang 3/4 hari kemudinnye ada drah kmbali.kejadian ni berlaku stiap minggu slama sebulan..
adakah ni dikira drah istihadhah?

aizuddin said...

W'salam,

Kaum perempuan mengeluarkan tiga jenis darah :

Haidh, nifas dan/atau istihadzah.

Haidh adalah darah berjadual, selalunya dalam lingkungan 7-10 hari sebulan. Jika haidh tidak teratur, bermakna haidh itu baru bermula (wanita mencapai usia baligh (puberty) atau hormone perempuan itu belum stabil. Kaum hawa mengenali darah ini melalui warnanya (kehitaman) dan bau yg hanyir dan tengit serta ia agak pekat.

Istihadzah ialah darah penyakit (rahim, pangkal rahim atau faraj yg berpenyakit (infeksi), warnanya ialah merah kekuningan dan ia keluar secara berterusan.

Manakala nifas ialah darah yg ada hubungan dengan kelahiran saja. (Dr Umar Asyghar, al Haidh wa alNifas wal Haml bayna al Fiqh wa Tibb (Haidh, Nifas dan Kehamilan : antara Fiqh dan Kedoktoran)

Maka dari definasi dan klasifikasi ini, jika darah itu memenuhi sifat-sifat haidh, walaupun ia keluar semula selepas 7 hari, maka ia haidh. Jika darah ini konsisten keluar, maka adalah darah istihadzah. Allahu a'alam.

Post a Comment