Dec 16, 2008

Nikah Ketika Hamil

Assalamualaikum

Ada orang bagi fatwa, bahawa tak sah kahwini wanita yg sedang hamil akibat zina. kalau dibuat akad maka tak sah dan mereka dianggap bersekedudukan zina.

Sahkah kahwin wanita yg sedang mengandung anak zina?
Anak tu nak di binkan kepada siapa apabila telah lahir?
Kalau anak tersebut lahir selepas 6 bulan kahwin adakah sah anaknya?


Terima kasih


Salam

Fatwa yg diberikan oleh kenalan anda tersebut merupakan pendapat dari Hanbali dan inilah juga pendapat Syaikhul Islam Ibn Taymiyah. Mereka menggunakan hadis Abi Sa'eed alKhudry, ra," janganlah kamu jima' (kahwin) dgn wanita hamil hingga ia bersalin." Manakala menurut syafi’I, dibolehkan dan sah nikahnya berdalilkan surah anNuur: 3 yg bermaksud; ‘lelaki yg berzina tidak mengahwini melainkan wanita yg berzina..’

Jika lahir anak selepas berlalu tempoh 6 bulan dari waktu aqadnya, maka boleh dibin/bintikan kepada lelaki tersebut(ayahnya) dgn syarat: tiada bantahan dari suami perempuan itu atau ada bantahan dari keluarga dan masyarakat.

Manakala jika kelahiran itu kurang dari tempoh 6 bulan dari waktu awad, maka tidak sabit nasab ke atas lelaki tersebut sebaliknya dinasabkan pada ibunya. Kecuali, jika lelaki itu berkata bahawa anak itu adalah daripadanya, dan dia tidak berterus-terang bahawasanya anak itu adalah hasil dari perzinaan. Dengan iqrar/pengakuan ini, maka sabitlah nasab daripadanya kerana ihtimal aqad yang lalu atau dukhul dengan syubhat. Seorang muslim hendaklah berbuat kebaikan dan menutup atas kehormatannya. WA.

1 comments:

Anonymous said...

bagaimana sekiranya pihak hospital tidak membenarkan untuk di bin kan dengan nama suami tersebut walaupun lelaki terrsebut telah mengaku bahawa anak itu adalah daripadanya???

Post a Comment