Feb 1, 2009

Topi Sarban Atau Ketayap

Assalamualaikum. Harap para masyeikh di sini dapat tolong memperjelaskan tentang perihal menutup kepale. Yang mane confirm sunnah, yang mane mubah, adat sahaje dan sebagainye.

wallahu'alam, wassalam.

**********************
thtl
Founder

Wassalamualakum

al-Jawab:

Syaikh Mahmood Syaltut rh (Syaikhul Azhar, w. 1963) menjelaskan dalam kitabnya yg berharga, "Islam aqidatan wa syari'atan" bahawa sunnah itu ada dua: sunnah yang menjadi hukum syari'at dan yang bukan syari'at. Adapun pakaian dan tutup kepala ni bukan sunnah yang berunsur syari'at, maka tidak menjadi masalah bagi ummatnya utk nak pakai atau meninggalkan.

al-Muhaddith al-Albani (w. 1999) menjelaskan dalam Himpunan fatawanya (tawjih al-Saari, Dar Ibn Rajab, Cairo), penutup kepala samada kopiah atau serban (imamah) adalah bukan sunnah bahkan ia hanyalah kebiasaan Nabi SAW sahaja. Prof Hasbi Siddiqiey (tokoh sunnah Nusantara, w. 1975) dalam Hukum Fiqh Islam, Jld 3/85, bahawa tutup kepala itu pakaian tradisi sesuatu kaum dan menjadi tradisi mereka. Maka ia hanya adat dan terserah kepada etnik tersebut samada nak pakai atau meninggalkannya. Kalau kita tengok tutup kepala orang arab saudi sekarang (bumi kelahiran Nabi SAW), tak ada yang pakai serban. WA

3 comments:

Anonymous said...

Apa2 yg Rasul Allah buat ianya dari Allah dan bukan sifat ikutan & nafsu baginda kalo x knape Allah kate rasul Allah "rahmatan lil A'lamin"

justsmile said...

Mohon izin utk disebar dihalaman blog akhiruzzaman sbagai pautan.

Unknown said...

Bismillahirrahmanirrahim..
assalamualaikum, setiap apa yang dilakukan oleh Rasulullah adalah Sunnah sebagai amalan umat-umatnya. Wallahu`alam...
Wassalam

Post a Comment