Dec 30, 2008

Gelang Magnet

Assalamualaikum w.b.t

saya ingin bertanya, apa hukum lelaki memakai gelang magnet??.

1. Bukan ke lelaki haram memakai gelang?

2. Jika ditinjau, pd zaman Rasulullah s.a.w juga telah wujud pemakaian gelang utk tujuan kesihatan kononnya utk elak rasa panas dll. namun, Rasulullah s.a.w telah melarang perbuatan ini. Masalahnya, jika gelang magnet dikatakan mmg mempunyai manfaat utk kesihatan, maka boleh ke memakai gelang magnet utk kesihatan?

[Sehingga skrg sy tidak menjumpai rujukan yg m'yakinkan sy ttg manfaat gelang magnet ni, melainkan drpd penjual2 gelang magnet sendiri]

3. Jika terbukti secara sainstifik gelang magnet mempunyai manfaat kpd pemakai nya, adakah hukum haram lelaki memakai gelang boleh berubah menjadi harus?.

4. Adakah memakai gelang magnet merupakan bentuk tasyabuh[penyerupaan] kpd agama lain juga?.

_________________
Wassalam

al-Jawab:

1. Benar, kerana gelang adalah perhiasan perempuan.

2. Kami tidak menemui akan kisah keujudan gelang di zaman Nabi SAW dan larangan baginda memakainya. Kami juga tidak menemui suatu kajian yang saintifik mengenai kebaikan memakai gelang magnetik. Dalam Islam, membenarkan penggunaan barangan larangan hanya dikhususkan kepada keadaan dharurat sahaja. Kita tidak nampak apa-apa keadaan dharurat utk lelaki memakai gelang seperti itu.

3. Jika terbukti gelang itu terbukti memberi manfa'at, Islam tidak menolak apa jua yg baik-baik dan yg memberi manfa'at, cuma design atau rekabentuknya tidak menyerupai gelang wanita.

4. Benar sekali, pemakaian gelang menyerupai perhiasan wajib bagi lelaki kaum Sikh. Maka tasyabuh orang kafir adalah dilarang oleh Nabi SAW.
sekian

1 comments:

Unknown said...

Apa pandangan mazhab hanafi berkaitan tatu kekal

Post a Comment