Jan 25, 2009

Gadis Seksi Beri Salam

Assalamualaikum. Subhanallah, perkare ini terjadi sebentar tadi. Ana keluar untuk ke masjid solat isyak. Ana melalui satu jalan yang agak gelap di taman perumahan ana ini dan di dalam kesamaran malam, kelihatan 2 anak gadis berjalan menuju bertentangan ke arah ana. Gaye pemakaian memang seksi habis, baju ketat, seluar jeans "half" yang paras lutut dan sangkaan sekilas ana, pastinye orang bukan islam. Chinese ke, thai ke, gitu la.

Sekali sampai je kami bertentangan, mereke berdue serentak memberi salam kepade Ana. Salam diberikan amat jelas, lembut dan bersopan santun. Ana tergamam, terus berjalan tertunduk dan bertindak spontan tanpe sempat terfikir ape-ape, ana menjawab salam mereke tetapi dengan nada yang amat perlahan, umpame ketike bacaan dalam solat.

Apekah tindakan-tindakan ana tadi betul? Ana secare spontan reaksi terus macam terase malu, tertunduk tengok jalan dan menjawab dengan secare "whisper" je.

wallahu'alam, wassalam.

****************************************
Wassalamualakum

al-Jawab:

Tindakan anda itu betul. Dalilnya:


وَعِبَادُ الرَّحْمَنِ الَّذِينَ يَمْشُونَ عَلَى الْأَرْضِ هَوْناً وَإِذَا خَاطَبَهُمُ الْجَاهِلُونَ قَالُوا سَلَاماً
AQT 25: 63 "Dan hamba-hamba Tuhan yang Maha Penyayang itu (ialah) orang-orang yang berjalan di atas bumi dengan rendah hati dan apabila orang-orang jahil menyapa mereka, mereka mengucapkan kata-kata (yang mengandung) keselamatan."

Jika dalil itu mengelirukan, maka kita bawa dalil yg lain:


وَإِذَا حُيِّيْتُم بِتَحِيَّةٍ فَحَيُّواْ بِأَحْسَنَ مِنْهَا أَوْ رُدُّوهَا إِنَّ اللّهَ كَانَ عَلَى كُلِّ شَيْءٍ حَسِيباً
AQ4:86. Apabila kamu diberi penghormatan dengan sesuatu penghormatan, maka balaslah penghormatan itu dengan yang lebih baik dari padanya, atau balaslah penghormatan itu (dengan yang serupa). Sesungguhnya Allah memperhitungankan segala sesuatu

0 comments:

Post a Comment