May 24, 2011

Kenapa Hukum Nazar itu Makruh

Postby VHoutenJr »

assalamu'alay-kum.

mengapa NAZAR itu dikatakan makruh?

bknkah ia juga merupakan salah satu USAHA ataupun CARA BERDOA?

WA


*******************************
Postby zain-ys »
bismillah
:salam

ALhamdulillah, inilah jawapannya:

Hukum bernazar: Harus/dibenarkan

Latarbelakang: Ia adalah satu ibadah zaman silam. Al-Quran ada menjelaskannya:

Ertnya: 3. 35. (Ingatlah), ketika isteri 'Imran berkata: "Ya Tuhanku, sesungguhnya aku menazarkan kepada Engkau anak yang dalam kandunganku menjadi hamba yang saleh dan berkhidmat (di Baitul Maqdis). Karena itu terimalah (nazar) itu dari padaku. Sesungguhnya Engkaulah Yang Maha Mendengar lagi Maha Mengetahui".

Perincian hukum bernazar:

Terdapat dua jenis nazar:

1. Nazar mutlak.

Iaitu nazar tanpa syarat. Contoh, apabila seseorang itu mendapat satu-satu nikmat, mana dia bernazar untuk berpuasa sehari. Atau setelah dia terlepas dari bala bencana dia bernazar untuk bersedekah.

2. Nazar Mu'allaq.

Iaitu nazar bersyarat. Contoh: Jika dia mendapat nikmat yang diinginkan dia akan bernazar utk berpuasa sehari. Atau, jika dia terlepas dari bala bencana dia akan bernazar akan bersedekah.

Jelas perbezaan dua jenis nazar ini.

Pendapat2 mazhab:

Malikiyah: nazar mutlak adalah mustahab. Manakala nazar mu'alaq, harus/ja'iz.

Hanabilah: Bernazar,samada mutlak atau mua'laq, makruh.

Kebanyakan Syafi'iah, Hanabilah & Malikiyah: Nazar mua'laq adalah makruh.

Alasan makruh ialah: Nazar adalah bentuk taqarrub/pendekatan diri kepada Allah. Taqarrub melalui nazar mua'llaq ini bergantung kepada dapat atau tidaknya sesuatu yg dihajati. Jika dapat maka akan dilaksanakannyalah taqarrub itu. Jika tidak, maka tidak dilakukannyalah taqarrub yg diniatkannya itu. Ia seperti mahukan pertukaran. Jika Allah makbulkan apa yg dihajati, barulah niat taqarrub itu dilaksanakan. Jika tidak, maka tidak dilakukan. Terjadi semacam bentuk pertukaran di sini.

Ini berbeza dengan nazar mutlak. Di mana, nazar itu dilakukan selepas mendapat apa yg inginkan atau terlepas dari apa yg tidak diinginkan. Contoh: Selepas mendapat seorang mendapat keputusan periksa yang cemerlang barulah dia bernazar, bukan sebelum dengan meletakkan syarat, jika aku lulus cemerlang.

Nazar mua'laq inilah yang dimaksudkan oleh sabdaan Baginda s.a.w.:

Ertinya: Diriwayatkan daripada Abdullah bin Umar r.a katanya: Pada suatu hari Rasulullah s.a.w melarang kami dari bernazar, lalu baginda bersabda: Sesungguhnya nazar itu tidak dapat menolak sesuatupun tetapi dengan nazar itulah (sesuatu) dikeluarkan dari orang yang bakhil. (HR Bukhari, Muslim & Ahmad)

:aklam
Semoga bermanfaat..
zain y.s

Rujukan:
Dr. Muhamad Bakr Ismail, Al-Feqh al-Wadhih,vol. 2, 368-370

3 comments:

Anonymous said...

Assalam,

Terpanggil utk bertanya, saya telah bernazar utk puasa ketika ank menduduki peperiksaan upsr,dan telah melaksanakannya ketika peperiksaan itu sedang berjalan, adakah nazar itu makruh/haram?

Shin Rin Rin Harukichi said...

assalamualaikum ...
apakah sah nazar saya jika ibu saya melarang membuat nazar tersebut ?

Azan Syahrer said...

gan...
dimana dibeli buku dari rujukan itu gan???
http://elmayanjy.blogspot.com/2014/12/harga-dan-spesifikasi-smartphone-nokia-lumia-930.html

Post a Comment