Dec 16, 2008

Aurat Dalam Solat

Salam

Terima kasih kerana memberi ruang saya bertanya soalan di sini. Alhamdulillah byk persoalan yang saya selalu fikirkan dan tidak ambil kisah telah terjawab. Maaf sekiranya byk bertanya. Diharap saudara dapat menjawab persoalan ini.

Merujuk JAWAPAN SOALJAWAB 43

2. Masalah: Memakai baju melayu tanpa butang…

Jawapannya: Seandainya saudara mengikat kain (atau seluar) di bawah paras pusat (pusat tidak tertutup), sudah tentu ia dapat dilihat secara yakin dari atas, maka batal sembahyangnya. Kerana aurat dikira terdedah. Sebaliknya jika saudara mengikat kain di atas paras pusat, sudah tentu tidak menjadi apa-apa.


adakah yg dimaksudkan di sini kelihatan dengan yakin dari atas ketika qiam atau rukuk/sujud? kerana ketika qiam saya rasa baju melayu itu (cekak musang/teluk belanga) pasti masih rapat ke dada dan tidak kelihatan aurat dari atas. manakala jika ruku'/ sujud mungkin kelihatan dari keliling, bukan dari atas? Adakah tidak sah solat?

jika dianggap tidak sah solat kerana aurat terlihat dari keliling ketika ruku' sujud, bagaimana pula dengan baju tshirt berkolar dan kemeja yang tidak dibutangkan butang atasnya? kerana saya rasa ketika sujud/ruku' dengan baju demikian akan terlihat juga aurat dari keliling kerana kolar dan bahagian hadapan baju terpisah dari dada? maka adakah tidak sah solat?

apakah yang dimaksudkan dapat dilihat dengan yakin dari atas? apa maksud "yakin" dan apa maksud "atas"? adakah atas di paras pandangan mata atau dari siling? dan bagaimana pula maksud keliling?

Sekian, terima kasih



Salam

Insya allah kami akan menerangkan mengenai kekeliruan saudara.

Untuk memudahkan kita, saya akan pastekan SJ 43 tersebut:

Quote:
Definasi aurat menurut bahasa ialah kekurangan. Menurut istilah syarak pula ialah sesuatu yang wajib disembunyikan dan yang haram dilihat.
Aurat adalah salah satu dari syarat sah sembahyang. Menurut ijmak ulamak, aurat itu wajib ditutup dalam semua keadaan samada di dalam sembahyang atau di luar sembahyang. Hanya, bentuk penutupan itu sahja yang berbeza-beza menurut keadaan-keadaan tertentu..
Firman Allah Taala:
Ertinya: “Pakai pakaian kamu yang indah berhias pada setiap kali kamu ke tempat ibadat (atau mengerjakan sembahyang). (Al-A’raf:31)
Ibnu Abbas menafsirkan ayat di atas sebagai pakaian ketika bersembahyang.
Rasulullah s.a.w. telah bersabda:
“Allah tidak menerima sembahyang perempuan yang telah baligh tanpa tudung kepala.” (HR al-Hakim)

Mengenai masalah yang saudara tanyakan, jawapannya adalah:
1. Aurat mestilah ditutup dari arah keliling dan atas, tidak dari arah bawah.
Apabila seseorang itu memakai kain yang singkat, kemudian ketika rukuk atau sujud terlihatlah auratnya, apakah batal sembahyangnya? Sebagai jawapannya adalah sebagai berikut:
“(Suila radhiallah u anhu) daripada memakai kainnya itu singkat hal menutup ia akan auratnya dan sembahyang ia maka kelihat tatkala ia rukuknya dan sujudnya adakah batal sembahyangnya atau tiada, dan jikalau disahajanya sekalipun dan didapatnya kain yang lain.
(Maka dijawabnya) tiada batal sembahyangnya dan jika ada ia orang yang kuasa kerana kelihat itu belah pihak bawah bukan pihak atasnya dan kelilingnya.”
(Syeikh Daud bin Abdullah al-Fathani, Furu’ al-Masa’il, vol. 1, hal. 76, cet. Darul Fikr)
Maksudnya, Syeikh Daud di tanya: Apakah batal sembahyang seseorang yang memakai kain singkat, kemudian semasa rukuk dan sujud terlihat auratnya. Dan, orang ini pula sebenarnya sengaja memakai kain berkenaan, padahal ada kain lain yang tidak singkat yang boleh dipakainya?
Syeikh Daud jawab tidak batal sembahyangnya, kerana aurat berkenaan kelihatan dikira dari arah bawah, bukan dari arah keliling atau atas.
2. Masalah: Memakai baju melayu tanpa butang…
Jawapannya: Seandainya saudara mengikat kain (atau seluar) di bawah paras pusat (pusat tidak tertutup), sudah tentu ia dapat dilihat secara yakin dari atas, maka batal sembahyangnya. Kerana aurat dikira terdedah. Sebaliknya jika saudara mengikat kain di atas paras pusat, sudah tentu tidak menjadi apa-apa.
3. Tentang mahu memakai pakaian apa, dan bagaimana caranya adalah terpulang… Asalkan dapat menutup batas-batas aurat yang telah ditetapkan di dalam sembahyang. Hatta, jika bersembahyang dengan tidak memakai baju… Hanya pakai kain pelikat – Dengan menutup anggota aurat asasi sahaja – ia sudah dikira sah sembahyangnya! Walaupun sah sembahyangnya, tetapi dari segi adab antara makhluk dan al-Khaliq dikira sebagai sangat tidak patut.


Di dalam jawapan di atas dikatakan aurat mestilah ditutup dari arah keliling dan atas, tidak dari arah bawah. Maksud aurat mesti ditutup dari arah sekeliling ialah aurat itu tidak kelihatan dari arah kanan, kiri, depan dan belakang. Manakala dari pandangan atas ialah apa sahaja yang kelihatan dari pandangan atas. Maka tidak sah solat orang yang ketika sujud/rukuknya kelihatan aurat itu tanpa mengira jenis pakaian yang dipakainya(baju melayu, t-shirt, jubah, kemeja dlln) kerana telah terbuka auratnya.

Quote:
sudah tentu ia dapat dilihat secara yakin dari atas, maka batal sembahyangnya


yakin di dalam ayat di atas membawa maksud aurat itu pasti akan kelihatan dari pandangan atas, kiri, kanan, depan dan belakang. Tidak kira dalam keadaan berdiri, rukuk mahupun sujud.

Diharap kekeliruan saudara terjawab. Sekiranya masih belum berpuas hati dgn penerangan ini, bertanyalah kembali. Insya allah kami akan menerangkan lagi.

0 comments:

Post a Comment