Feb 2, 2009

Berlakun Sebagai Non Muslim

aslm wbt

apakah pandangan panel feqh AFN ke atas tindakan wanita Muslim ini berlakon sbg seorg Mubaligh Kristian.

*****************
Wassalamualakum

1. Hukum cinema dan menjadi pelakon industri perfileman.

Cinema dalam bahasa Arab ialah 'akhyaliyah' atau sesuatu yang membuat manusia terpukau dan menjadi khayal dengan mutu lakonan, special effects, seni fotografi, lakon layar, casting dan adunan musik, tambahan sekarang diadun dengan kecanggihan CGI (computer generated images).
Kata kebanyakan fuqaha' baik IOL (Islam Online), Prof Muhammad Qutb (Darul Syurooq: Manahij alFan al_Islam/135) "cinema atau perfileman walaupun ia seni yg asing dari Islam, maka halal/haram perfileman spt juga muzik dan nyanyian, ia bergantung kepada content dan pakejnya samada ia sesuai dengan Islam."
Kebanyakan fuqaha' mutaakhirin menilai cinema adalah alat yang amat berkesan dan berpengaruh besar dalam kehidupan manusia hari ini, tapi pengeluar filem Islam masih belum ada yang mampu mengeluarkan karya2 yg sesuai dengan Islam

2. Hukum berlakon dalam filem yang dikuasai oleh pengusaha filem yang tidak menjurus kepada kehendak Islam. yang dimaksudkan dgn kehendak Islam ialah kandungannya adalah bebas dari seks, tahyul, pendedahan aurat wanita, khayalan, serta menyibarkan budaya kaum yang fasiq dan tidak beriman (www.Islamweb.net/Abdullah alFaqeh). Maka jika skrip dan jalan ceritanya tidak Islamik, maka sudah tentu turut berlakon di dalamnya adalah tertegah. Dalilnya

AQT 5:02 "dan jangan tolong-menolong dalam berbuat dosa dan pelanggaran"

Maka skrip atau jalan cerita Prince of Persia tu hendaklah diteliti. apa jalan ceritanya, apakah ada wanita mendedahkan aurat, mempersendakan orang arab dan Islam, cerita khayalan dan tahyul...siapakah producernya, jika Hollywood, maka ia dikuasai oleh empayar Yahudi, maka sudah tentu kita tidak boleh menanam saham dgn musuh Allah dan Rasul-Nya (yahudi/zionis)

3. Hukum melakonkan watak non-muslim.
Juga kena lihat semua pakej filem itu, skrip, siapakah producer, sutradara, jalan cerita, apakah ia mempromosi kebenaran, apakah ada pendedahan aurat, apakah ada unsur ganas, seks dan tahyul, dan watak lakonan itu bukanlah yang jelas syirik spt menyembah berhala.

Cth: jika filem itu berjodol Salahuddin al-ayyubi. Filem yg menonjolkan kepahlawanan atau superhero saladdin. Maka producer, skrip dan surtadara mestilah orang kita (Islam), dan tidak salah pelakon Islam melakonkan watak tentera salib dan memakai baju perang yg bertanda salib (islam Online)

Adapun pelakon2 muslim(?) di India spt shah rukh khan, amir khan dan salman khan. status Islam mereka sudah dipertikaikan kerana di India, orang Islam memang ada yg hidup secara dua alam. sekejap hindu dan sekejap muslim, paginya Islam, dan petangnya pulak sebagai Hindu. Ini kerana agama resmi India ialah Hindu. Adapun muslim yg sebenar tidak akan berkerja dalam 3 industri terbesar dunia: Hollywood, Bollywood dan HongkongWood. Hatta industri filem tempatan (Malaysia dan Indonesia) pun masih dikuasai oleh producer/sutradara yg tidak memiliki apa2 kesedaran Islam, maka jalan cerita masih sama dgn Hollywood, memaparkan jalan cerita masyarakat yg rosak dan jauh dari iman dan taqwa.

Rumusan: isu melakonkan watak non-muslim (samada cinema atau teater) tidak di lihat secara berasingan, tapi di lihat kepada pakej filem itu: skrip, pengarah, producer, jalan cerita dan lakonlayarnya. sekian

thtl utk
Lajnah Fiqh & Penyelidikan Ilmiah, AFN

2 comments:

Unknown said...

mohon kebenaran gunakan ilmu disini untuk digunakan dalam usrah tempat saya ye ustaz.

Admin said...

silakan...

Post a Comment