Dec 16, 2008

Rukun Qauli Bacaan Dalam Solat

Assalamu'alaikum

1.Apakah hukumnya sekiranya rukun qauli dalam solat tidak dibaca mengikut tajwid?

2. Adakah bacaan dalam solat wajib dibaca hingga dapat didengari diri sendiri atau memadai dibaca dalam hati?

Terima kasih



Salam

Terima kasih dengan soalan saudara ini. Pertama sekali, kami memohon maaf kerana lewat menjawab soalan yang dikemukakan ini. Insya Allah kami akan menjawab persoalan anda sebaik mungkin.

Mempelajari ilmu al-quran adalah wajib bagi semua umat Islam. Bersesuaianlah dengan firman Allah di dalam al-Quran, surah Al-Muzammil ayat 4 yang bermaksud; “…dan bacalah Al-Quran dengan tartil.” Ayat ni menjelaskan kepada kita bahawa hendaklah kita membaca al-Quran dengan bacaan yang jelas dan betul menurut ilmu tajwidnya. Ini adalah penting, kerana ilmu tajwid bukan sahaja berkaitan istilah-islilahnya(izhar, idgham dan sebagainya) sahaja, bahkan melingkupi cara penyebutan makhrajnya sekali. Oleh yang demikian, terdapat kemungkinan la untuk ayat-ayat al-quran itu berubah makna.

Di dalam solat, menurut Imam Nawawi, sekiranya bacaan pada rukun qauli itu merubah maknanya maka batal solatnya. Tetapi sekiranya tidak berubah maka tidak batal. Walaupun begitu, seseorang haruslah berusaha sebaik mungkin untuk belajar cara penyebutan atau ilmu tajwid. Sekiranya ternyata seseorang itu tidak boleh menyebut(pelat), maka itu dimasukkan pada kategori yang dimaafkan.

Menjawab soalan kedua, solat merangkumi Rukun Qauli (perkataan) dan Rukun qalbi (hati). Ini adalah hasil syarah dan pendetailan fuqaha' madzhab semasa merincikan ilmu Fiqh (azZuhaliy, Fiqh Islami). Begitu juga rukun-rukun solat, spt Rukun 13 itu adalah rincian dalam madzhab Syafi'iy. Istilah-istilah dan perukunan ini disandarkan kepada dalil-dalil. Salah satu daripada dalil itu adalah HR Bukhari-Ahmad,"solatlah kamu sebagaimana kamu lihat aku solat."
Juga kaedah usyul feqh: "Dasar dalam Ibadah ialah Tauqif (tunggu perintah) dan Ittiba' (ikutan)."
Apabila fuqaha'/ulama' mengkaji bentuk solat Nabi saw, maka mereka merincikan solat itu ada rukun qauli spt menyebut Takbir Iftitah, "Allahu Akbar" dengan jahar (nyata dengan perkataan melalui sebutan lidah), begitu juga bacaan2 yg lain.
Dalil yg digunakan ialah hadis-hadis dan athar yg dihimpunkan mengenai tatacara solat Nabi saw, mana bacaan baginda yg dikuatkan (nyaring) dan manakah bacaan yg diperlahankan. Jika Nabi membaca secara senyap, sahabat masih boleh melihat mulut Nabi bergerak dengan melihat pergerakan janggutnya (Bukhari-Muslim) Ini menunjukkan solat itu ada rukun Qauli.

Kadar kuat (nyaring) atau perlahan itu ada disebut dalam dalil hadis riwayat Abu Daud, alHakim (disahihkan olehnya), azZahabi (disepakatinya) bahawa Nabi menegur Abu Bakar, supaya mengangkat sedikit suaranya (kerana terlalu perlahan) dan Umar ra merendahkan sikit bacaanya kerana terlalu nyaring.

Adapun solat dan membaca dengan hati ini bukanlah dari Nabi saw, tapi ajaran solat adDaimun (solat dengan hati yg diwartakan sesat). Ruj: Albani, Sifat Solatun Nabiyy.

Sekian.

Wassalam.

Rujukan
Tafsir Al-Quran Pimpinan Ar-Rahman
Terjemah Al-Azkar – Al-Imam An-Nawawi
Ilmu Tajwid Cara Mudah dan Berkesan

8 comments:

SJAMSUA said...

Assalamualaikum.... Saya ingin bertanya, hukum Qouli ni hanya untuk lelaki sahaja atau perempuan sekali.

Anonymous said...

Lelaki sn pmpuan

Anonymous said...

Assalamualaikum , hukum qouli dlm solat jemaah adakah perlu sorg perempuan itu kuatkn suaranya. Suara perempuan itu bukankah aurat bagi sorg perempuan.. .hrp penjelasan.

terima kasih

Kgnaga86 said...

Kuatnya suara bukan sehingga didengari oleh seluruh jamaah. Memadai untuk Diri sendiri sahaja dan tidak mengganggu jemaah lain

Raja Nazhatul Shima said...

Sesungguhnya sifat Allah s.w.t. Yang Maha Mendengar. Jika kita berniat sekali pun di dlm hati Allah pasti dengar. Kenapakah skrg baru keluar hukum qauli..tidak dari dahulu kala..sedangkan para alim ulama yg hebat2 yg terdahulu juga tidak pernah nyatakan tentang rukun qauli. Solat antara hambaNya dgn Tuhan..maka jika dia berbisik sekalipun Allah pasti dengar.

Anonymous said...

adakah kamu Raja Nazhatul Shima hanya berbisik sahaja ketika takbir memulakan solat? mengapa agaknya Rasulullah s.a.w mengeraskan bacaan dalam solat maghrib, isyak dan subuh? adakah baginda tak tau Allah itu maha mendengar? Bacalah alQuran dengan tartil (al-muzammil ayat 4) siapa yang akan menentukan bacaan anda jelas dan betul?
Ibadah itu mengikut apa yg di ajarakan oleh Rasulullah s.a.w. bukan mengikut suka hati ikut kehendak sendiri.

raja nazhatul shima said...

Kalau saya solat sendirian di dalam bilik dan membaca dengan secara jelas..siapa yang akan menentukan bacaan saya itu jelas dan betul?. Kamu kah?

Maan 123 said...

raja@ belajarlah ! bru komen,udah bodoh sombong lagi

Post a Comment