Dec 16, 2008

Penggunaan Tangkal Dan Azimat

Salam

apakah hukum memakai takal menurut pandangan islam untuk pendinding diri, utk budak menangis dan sbgnya.
bagaimana cara org zaman nabi menggunakan kaedah utk menyembuhkan penyakit. ada juga yg menggunakan ayat quran yg ditulis diatas kain putih lalu direndam dlm air ,lalu diminum.boleh terang serba sedikit kaedah menggunakan ayat al quran ini dlm perubatan, bagaimana cara yg betul.



Salam

Terima kasih kepada saudara ADN. Soalan seperti ini telah dijawab oleh Ustaz Zain, Ustaz Pendekar dan juga Ustaz thtl sebelum ni dengan baik. Utk memudahkan semua, saya akan compilekan jawapan ustaz2 kita sebaik mungkin insya Allah

Apakah hukum memakai takal menurut pandangan islam?

Tangkal (Tamimah) yang diamalkan oleh masyarakat Arab purba ialah amalan menggantungkan permata-permata atau manik-manik kepada kanak-kanak dan percaya ia dapat menghindarkan dari penyakit, menolak gangguan sihir dan membawa kebaikan.

Dalil-dalil yang mengharamkannya:

1. maksud hadis,"sesiapa yang menggantung tamimah (tangkal dari permata) , maka Allah tidak akan menyempurnakannya (akan hajatnya), sesiapa yang menggantung wad'ah (tangkal berupa kulit-kulit kerang dari laut), maka Allah tidak memberi keamanan baginya" HR Imam Ahmad, al Musnad Jld 4, ms 154.

2. maksud al hadis,"sesiapa yang menggantung azimat, sesungguhnya ia telah melakukan syirik." HR Imam Ahmad, al Musnad Jld 4, ms 156

3. maksud alhadis,"sesungguhnya azimat (jampi), tangkal, dan tiwalah (minyak pengasih) adalah syirik." HR Ibn Majah, Jld 2, ms 1166 hadis no 3530.

Syarah/Penjelasan:

1. Sebab diharamkan benda-benda ini ialah kerana kita beriktikad (yakin) bahawa yang memberi mudharat dan manfa'at hanya Allah semata-mata. Sesiapa yang percaya ada kuasa lain yang boleh memberi mudharat dan kebaikan maka aqidahnya telah sesat.
2. FirmanAllah,
" Jika Allah menimpakan sesuatu mudharat kepadamu, maka tiada yang dapat menghilangkannya melainkan Dia. Dan jika Allah mengkehendaki kebaikan bagimu, maka tiada yang dapat menolak kurniaan-Nya." maksud ayat Surah Yunus:107

3. Furqan:3

4. anNaml: 65

5. alA'araf: 188
----------------------------------

Segolongan fuqaha' mengharuskan tangkal dan azimat yang berbentuk ayat alQur'an:

1. al Khitobi (Fathul-Majid, ms 126)

2. Imam Ibn Hajar dalam fathul Bari: Tangkal itu harus jika menepati tiga perkara:
* ianya berbentuk ayat alQur'an
* dengan bahasa Arab
* i'tiqad bahawa tangkal tidak memberi kesan dengan sendiri melainkan dengan kuasa Allah jua.

Rumusan 1:

1. Menggunakan tangkal adalah kufur jika beriktiqad bahawa tangkal itu boleh memelihara dari kejahatan dan membawa kebaikan. (Fatwa Syaikh Atiyyah Saqar, Fatwa al-Azhar)

2. Tangkal dan azimat yang diperbuat selain ayat alQuran tidak boleh dibolehkan (fatwa Ibn Hajar)

3. Tangkal dari buah limau dan kemenyan serta pagar rumah perlu dinilai dengan pendapat ulama' di atas..


Kaedah menggunakan ayat al quran ini dlm perubatan, bagaimana cara yg betul?

Dalil yg membolehkan ayat AlQur'an untuk berubat ialah dari surah al-Isra': 82

“Dan Kami turunkan dari alQuran sesuatu yg menjadi penyembuh dan rahmat bagi orang2 yg beriman”

Penjelasan Imam Hasan Albanna, Mursyid dan Imam dalam asas 20 dari Risalah Ta'alim (bab rukun faham): pada asas ke 4, al-Imam al-mursyid menjelaskan tangkal, jampi, mentera, mengaku mengetahui perkara ghaib dan seumpamanya adalah kemungkaran yg wajib diperangi, kecuali jampi-jampi dari al-Quraan atau jampi-jampi yg diterima dari Rasulullah saw."

Keterangan:

Langkah pertama kita hendaklah mencari asbab atau sebab dan akibat kepada sesuatu natijah. Misalnya makan sebab hilangnya lapar, air asbab hilangnya dahaga, bekerja/berusaha menghasilkan pendapatan dan kekayaan. Begitulah berubat jika ditimpa kesakitan. Dalilnya:

1. HR Muslim dari Jabir ra," setiap penyakit ada obatnya. Jika ada obat yg sesuai untuk suatu penyakit, maka dgn izin Allah ia akan sembuh"

2. HR Bukhari-Muslim," Allah tidak menurunkan sesuatu penyakit, melainkan Dia juga yg menurunkan penyembuhnya.

Perihal menggunakan ayat-ayat alQuraan untuk berubat.

Komentar Imam Hasan lagi: Di samping hukum sebab dan akibat dan asbab yg bersifat kebendaan, terdapat juga sebab-sebab maknawi (ghaibiyat) yg boleh menghasilkan natijah seperti do'a dari orang-orang yg soleh. Maka berdo'a dan jampi yg berasal dari ayat-ayat suci termasuk dalam bab asbab maknawi (kebatinan) dan diharuskan syara'. Inilah pendapat jumhurul ulama' dari dulu.

Apakah perlu ada dalil ayat tertentu untuk penyakit tertentu?
Imam Jalaludin asSyuyuti berpendapat tidak wajib asalkan ia ayat alQur'an, do'a-do'a makthur atau jampi-jampi yg difahami maknanya dalam bahasa Arab yg tiada unsur syirik boleh dijampi dan dibaca untuk semua jenis penyakit.

Rumusan 2:

Apabila kita ditimpa penyakit. Langkah pertama ialah mencari asbab-akibat zahir, yakni menggunakan teknologi perubatan yg ada baik dari Barat atau Timur. Jika ada yg mencari asbab maknawi seperti berdo'a dan menjampi dgn ayat alQur'an atau do'a-doa Nabi yg makthur pun diharuskan sebagai langkah pelengkap pada usaha keduniaan tadi.

0 comments:

Post a Comment