Jan 25, 2009

Catatan Malaikat Dan Doa Untuk Kawan

Assalamualaikum

1. Bolehkah kita berdoa untuk kawan2, sebagai contoh :
Ya allah selamatkanlah, murahkanlah rezeki dan panjangkanlah umur si polan bin si polan.

Diharap syaikh-syaikh kat sini dapat bagi jawapan (komen), dalil dan nas sekali.

Sekian, jzk.

2. Ana pernah mendengar suatu pendapat mengatakan malaikat hanya mencatatkan nama mereka yg hadir pada hari jumaat ke masjid2, kpd mereka yg datang sebelum AZAN PERTAMA dilaungkan. Maka yg datang sblm itu, tidaklah termasuk dlm senarai catitan para malaikat.

Soal : Ada dalil nas yg sahih ke berhubung pendapat ini ?

Mohon pencerahan...

*************************************
al-Fikrah

Waalaikumsalam...

1. Boleh saja, dalilnya HR Muslim dan Abu daud dari Abu Darda':
"Tidak adalah seorang Muslim yg berdo;a kepada saudaranya (yg tiada disisinya) melainkan Malaikat akan berkata," dan semuga do'a itu juga kembali kepadamu" (Albani, Sahih aljami' #5737)

Safwan bin Abdillah ra meriwayatkan," aku rihlah ke Syam (Syria) dan menziarahi Abu darda' ra, tapi dia tidak ada cuma isterinya. isterinya bertanyakan Safwan apakah dia akan mengerjakan Haji musim ini?, Safwan menjawab ya. Maka Ummu Darda' berkata, tulonglah du'akan sama untuk kami. (Muslim, Ibn Majah dan Ahmad)

thtl

2. Redaksi alBukhari dalam sahihnya (#929)

dari Abu Hurayrah ra:
" ketika pada hari Juma'at, para Malaikat berdiri di depan pintu masjid utk mencatat satu demi satu (yg datang lebih dulu).......... kemudian bila Imam keluar (utk berkhutbah), mereka (Malaikat) menutup buku2 catatan mereka dan mendengarkan zikir (khutbah)."

thtl

0 comments:

Post a Comment