May 24, 2011

Membatalkan Nazar

Postby DoubleTrouble »

Assalamu'alaikum Ustaz & Ahli Panel sekelian.

Alhamdulillah, dan terima kasih atas jawapan yang jelas bagi 2 soalan sebelum ini.

Namun ingin dilanjutkan sedikit berkenaan Nazar & Sumpah.
Berdasarkan soalan ke-4 saya dalam soalan sebelum ini iaitu:

"Bagaimana kalau kita pernah menyebut, "aku bersumpah & bernazar atas nama mu ya Allah, insyaAllah atas setiap permintaan ku yang termakbul aku akan berpuasa selama......... ".

Yang mana jawapan yang diberikan oleh pihak Al-Ahqam, hukumnya MAKRUH

Soalannya di sini: Sekiranya kita telah melakukan nazar seperti itu. Perlukah kita membatalkan nazar itu dengan kifarah sumpah?... Dan sekiranya telah diperkenankan Allah. Wajibkah kita melaksanakannya, sedangkan dalam hati kita sudah timbul perasaan was-was dengan ibadah kita itu.

Dan harap pihak ustaz menerangkan mengenai kifarah sumpah. Tidak silap saya, memerdekakan hamba atau beri makan kepada fakir miskin atau berpuasa 3 hari berturut2.

Harap perbetulkan jika saya silap. Dan harap berikan penjelasan mengenai permasalahan kifarah sumpah ini.

Terima kasih sekali lagi.

Wassalam..


************************
Postby thtl »

Jawab:

Makruh itu ialah bila nadzar itu disandarkan kepada kepercayaan ia dapat merubah takdir dan ia datangnya dari si bakhil yg hanya akan bersedeqah bila Allah menunaikan hajatnya (macam barter trade)

Bila seseorang itu bernadzar kerana kejahilan dan beranggapan nadzar itu suatu ibadah yg besar, tiba-tiba ia mendapat maklumat nahawa nadzar itu bukanlah ibadah yg tinggi nilainya bahkan makruh pula, maka ia tidak perlu membatalkan nadzarnya itu serta-merta, ia wajib diteruskan selagi nadzar itu masyru' (harus di sisi syara').

Pembatalan nadzar dilakukan bila seseorang itu tidak mampu menunaikan. Maka kifaratnya:

  1. memberi pakaian 10 orang miskin, atau
  2. memberi makan 10 orang miskin
  3. puasa tiga hari (tidak disyaratkan berturutan)

Qardhawi, Fatawa mu'sirat. WaLlahu a'alam

6 comments:

who am i said...

sya bernazar utk memakai tdung apabila tiada lgi kutu di rmbut..tetapi apabila hilang kutu,saya mersakan bhawa saya tidakmampu utk menunaikannya kerana saya tidak tahu ape itu mksud nazar..bolehkah saya membatalkannya?

Anonymous said...

Nazar itu seperti yang telah dijelaskan.. tetapi memakai tudung itu satu kewajiban.. selagi ia adalah suruhan Allah, maka wajib kita taati,, dan segala permintaan Allah adalah untuk kebaikan kita, Allah tak akan menyuruh kita melakukan sesuatu yang memudaratkan diri kita.. Dalam Al Quran banyak menjelaskan yang mana mafhumnya kita wajib taati suruhan Allah.. Menutup aurat adalah SURUHAN ALLAH, maka WAJIB kita taati... Waallahualam... :-)

Unknown said...

Assamualaikum...tumpang tanye kalau kita telah melakukan kifarah,adakah nazar itu akan terbatal.........sye keliru dgn perkara ini

Unknown said...

Assamualaikum...tumpang tanye kalau kita telah melakukan kifarah,adakah nazar itu akan terbatal.........sye keliru dgn perkara ini

rinot rain said...

Saya pernah bilang pd seorang teman yg sedang sakit bahwa saya akan memberikan boneka kesayangan saya asalkan dia sembuh. Tp krn boneka itu jd rebutan akhirnya saya ambil kembali. Kejadian itu sdh 14thnan lalu. Apakah saya berdosa? Atau adakah cara saya menunaikan nadzar itu, krn alamat teman saya jg tdk th dimana. Mohon keterangannya ya Pak

Muhammad Farant Dewangga said...

Bagaimana Jika saya telah Melanggar nazar yang telah saya buat sendiri apakah saya harus puasa tiga hari

Post a Comment