Jan 14, 2009

Hukum Melihat Gambar Lucah

Assalammualaikum....

selama nie,saya selalu tercari-cari ruangan yg mana saya bulih mengemukakan kemusykilan saya lantaran dari kejahilan diri. Alhamdullilah hari ni saya dah berjumpa ngan laman yg sesuai. Sebagai permulaan, saya ingin bertanya apakah hukum kita melihat gambar2 18sx nie?Adakah ia jatuh dalam hukum dosa besar atau apa?Harap saya dapat diberikan penjelasan memandangkan kecetekan ilmu agama saya nie...hehehe
-----

w'salam

Gambar 18sx ataupun lucah adalah haram. Saya lampirkan jawapan THTL:

Hukum melihat aurat perempuan bukan muhrim yg tidak menutup aurat baik secara zahir atau gambar mereka di kaca TV atau filem. Jumhur ulama' mengharamkannya, ini berdasarkan hadis Ali bin Abi Talib ra, " Ya Ali janganlah kamu susuli pandangan dengan pandangan yang lain pula sesungguhnya pandangan pertama itu milik kamu, tapi pandangan kedua, bukan milik kamu." (Syaikh Ali alSais, tafsir Ayatu Ahkam, 3/162). TV hari ini adalah ciptaan yg menakjubkan dan boleh dimanfa'atkan oleh Islam dan umatnya untuk menyibarkan maklumat dan ilmu serta hiburan yg terkawal. Oleh kerana TV dan programnya tidak dikawal, maka umat Islam perlulah menapis program mana yg sesuai untuk keluarganya. Jika semua rancangan yg disajikan mendedahkan aurat, maka pilihlah rancangan yg benar-benar perlu sahaja, misalnya berita kerana niat kita ialah maklumat. (Prof Dr Abdullah Nasih Ulwan, Hukm alIslam fi Wasail al I'lam)

Sekian. WA>

Wassalam

5 comments:

Anonymous said...

bagus betul nasihat ini
terima kasih

Anonymous said...

terima kasih ats penjelasan ini.sekarang baru saya tahu bahawa melihat aurat orang lain adalah berdosa walaupun sama jenis jantina.kerana selama ini saya muskil atas perkara ini.
Kerana saya masih di alam persekolahan dan malu untuk bertanya kepada orang lain.
SAYA INGIN MEMINTA MAAF SEKIRANYA TERDAPAT PENGGUNAAN BAHASA YANG KASAR ATAS APA YANG TELAH SAYA TULIS...

Anonymous said...

nak bersoal jawap ni macam mana ye? saya pun ada benda nak tanya jugak ni.

Anonymous said...

apakah hukumnya jika suami suka mengenali lelaki2 bisex @ homo, suka melihat gmbr2 lucah dan bersms lucah....

Anonymous said...

Apakah hukum Melihat ilustrasi2 posisi seks untuk belajar seperti dalam buku permata yang hilang?

Post a Comment