May 24, 2011

Nazar Untuk Belanja Kawan Makan

Postby VHoutenJr »

Assalamualaikum w.b.

Ana ada sedikit kemusykilan…

Kalau kita pernah bernazar utk “belanja kawan di KFC” sekiranya memperoleh seseuatu… dan setelah kita mendapat perkara tersebut… adakah kita perlu menunaikan nazar tersebut? KFC tu kan perlu diboikot dan haram berurus niaga dengan mereka…!!

Wallahua’lam


***************************
Postby thtl »

:wassalam

Jawab:

Ini bukannya Nazar tapi Janji aje.

Nazar selalunya berbentuk ibadah: "Jika aku lulus periksa aku bernazar menyembelih kambing dan menjamu orang kampungku." atau Jika aku sembuh penyakit ini, aku bernazar akan puasa 7 hari.

Jika nazar nak belanja kawan tu sebenarnya Janji aje. Jika aku dapat kerja ni, aku belanja engkau kat KFC. itu janji antara anda dan kawan2. Maka minta persetujuan mereka utk makan ditempat lain.

HR Ibn Majah," Allah mengecualikan dari umatku kesalahan, terlupa dan apa yg dipaksakan ke atasnya." Di nilai hasan oleh Syuyuti dan baik oleh Manawi.WA

0 comments:

Post a Comment