Feb 2, 2009

Dzan (Sangkaan)

Seorang sahabat saya mencuba berbauat baik dengan sesiapa, Akhirnya disangka juga oleh manusia.

Bagaimana jika dikaitkan dgn Zanni=sangkaan dalam firman Allah utk manusia dan professi masing2 termasuk pakar2 agama dalam memberikan hukum?

dslsm

**************
al-Jawab:

tafsir al-Hujuraat: 12

AQT49. 12. "Hai orang-orang yang beriman, jauhilah kebanyakan prasangka (kecurigaan), karena sebagian dari prasangka itu dosa."

tafsir harfiah: prasangka (dzann) itu ada 4:
i) prasangka yg dilarang: buruksangka pada Allah SWT atau buruksangka kepada seorang muslim yg zahirnya seorang yg adil
ii) prasangka yg disuruh: dalam perkara yg ghaib baginya (dalam urusan ibadah), maka ketika itu dia beribadah dgn keyakinan yg kuat.
Cth: berpuasa dgn kesaksian seorang saksi yg adil,yakin dgn persijilan Halal Jakim
iii) prasangka yg sunnah atau mandub: prasangka secara am kepada semua muslimin/muslimat
iv) prasangka yg mubah (harus), : ambil yg lebih kuat. Cth: seseorang merasa ragu bilangan raka'at solatnya, maka dia hendaklah ambil bi raaka'at yg sedikit. (Tafsir ahkamul Qur:an oleh al-Jassas)

Tafsir ahkam ayat ini: membina ukhuwah sebagai tiang seri ummat, salah satu faktur peruntuh ukhuwah ialah buruksangka sesama muslim. Peruntuh yg lain ialah menyiasat tepi kain orang dan ketiga ialah mengumpat.
Kata Umar al-Khattab, jika seseorang melimparkann kenyataan liar kepadamu, anda hendaklah berfikir sebaliknya (positif) dan berilah penjelasan terbaik terhadap kenyataan tsb." (al-Muwatta, no 1722 (english translation)

Di samping itu kita hendaklah menjauhi perbuatan2 atau amal yg boleh mencetuskan prasangka orang lain, cth: Jika ada tiga orang, dua orang tidak boleh berbisik-bisik , kerana yg ketiga sudah tentu akan membuat prasangka. Juga menjauhi body language dan ekspressi yg boleh mendedahkan kepada buruk sangka. (tafsir Abu Aminah Bilal Phillips)

2. Buruk sangka kepada orang yg mempunyai kerjaya tertentu atau pakar2 agamawan.

Cth profesi yg banyak sangkaan masyarakat.
1. pegawai di jabatan kimia, pakar DNA
2. pegawai di jabatan perubatan yg membuat peperiksaan terhadap mangsa rogol, dera dan liwat
3. pegawai polis, kastam, JPJ, imigresen, LHDN yg terdedah kpd rasuah dan salahguna kuasa
4, wakil rakyat

Agamawan:
agamawan yg berkhidmat dgn parti Pemerintah
agamawan yg terlibat dgn parti pembangkang
agamawan yg non-partisan

Prasangka masyarakat dapat dikembalikan bila orang yg menjawat jawatan2 di atas memiliki integriti. Integriti maksudnya mereka "walk the talk" atau mereka sentiasa mengikuti etika dan amanah yg mereka sandang. sekian

0 comments:

Post a Comment