Assalamu'alaikum...
Saya ingin bertanya,
a) bilakah waktu-waktu yang dibolehkan untuk mengqada'kan solat yg ditinggalkan bukan kerana terlupa atau tertidur?
b) adakah solat subuh dimestikan dalam waktu subuh, dan solat zohor dimestikan dalam waktu zohor, dan begitulah seterusnya. Ataupun boleh dikerjakan mana-mana sembahyang dalam mana-mana waktu sekalipun tanpa mengikut turutan. Contohnya diqada'kan solat subuh dahulu, kemudian qada' solat zohor, asar dan seterusnya?
Salam
Terima kasih kepada saudara Amal dengan soalannya. Saya telah mendeletekan soalan anda yang sama. Harap maklum.
Terima kasih juga kepada saudara Petapa dengan reply-nya. Semoga Allah memberikan kita semangat dalam menuntut ilmu Allah ini.
----------
Ijma' fuqaha' berpendapat solat yg ditinggalkan dgn sengaja, wajib diqadha seperti mana solat yg tertinggal akibat tertidur, atau terlupa. Sila rujuk url di bawah untuk mengetahui hukum qada' solat ini. http://al-ahkam.com.my/soaljawab/soaljawab118.htm
Madzhab Syafi'iy menetapkan bagi yg ada baki hutang solat, hendaklah diqadha'kan sehingga dia yakin sudah disempurnakan semuanya. Cara melakukan tidak perlu menentukan waktu, yakni boleh dilakukan bila-bila masa asalkan ditentukan niatnya.
Quote:
a) bilakah waktu-waktu yang dibolehkan untuk mengqada'kan solat yg ditinggalkan bukan kerana terlupa atau tertidur?
Waktu yang haram bersolatlah hanyalah 5 waktu.Menurut Syaeikh Abu Syujak di dalam kitab matannya:
"Terdapat lima waktu yang tidak boleh seseorang itu mengerjakan sembahyang, iaitu: Selepas sembahyang subu hingga terbit matahari, ketika terbit matahari hingga menjadi sempurna dan naik hingga setinggi tombak, ketika matahari berada betul-betul ditengah langit hingga tergelincir, selepas sembahyang Asar sehingga terbenam matahari, ketika terbenam matahari sehingga terbenam dengan sempurna." TETAPI Qada solat ini dikecualikan daripada 5 waktu haram solat. Maka qada solat boleh dilakukan pada bila-bila masa.
Quote:
b) adakah solat subuh dimestikan dalam waktu subuh, dan solat zohor dimestikan dalam waktu zohor, dan begitulah seterusnya. Ataupun boleh dikerjakan mana-mana sembahyang dalam mana-mana waktu sekalipun tanpa mengikut turutan. Contohnya diqada'kan solat subuh dahulu, kemudian qada' solat zohor, asar dan seterusnya?
Tidak dimestikan untuk mengerjakan/mengqada'kan solat dalam waktunya sendiri. Tetapi adalah lebih baik dilakukan dengan segera. Dan tidak disyaratkan juga untuk melakukan secara berturutan. Tertib atau urutan itu hanya sunat dalam Madzhab Nusantara (Syafi'iyah). Jika waktu solat tunai masih panjang, maka disunatkan mengqadhakan solat yg luput dulu. Syafi'iyah menggunakan dalil Perang Khandak di mana sebelum diturunkan sistem solat Khawf, Nabi saw luput solat Asr kerana gawat dlm peperangan parit. Hadis ini diriwayatkan oleh Jabir ra dan dikeluarkan oleh Syaikhan dan Imam Ahmad. Dalam hadis ini Nabi saw solat Asr dulu sebelum solat maghrib.
Sekian.
Subscribe to:
Post Comments (Atom)
0 comments:
Post a Comment