Jan 22, 2009

Sumpah Menjunjung Quran

salam.

dlm drmaza.com ada tulis
Quote::

"Dr Asri Zainul Abidin berkata bersumpah dengan menjunjung Al Quran bukanlah kaedah Islam.

“Bukan itu yang dianjurkan oleh Islam. Nabi pun tidak pernah buat begitu. Bersumpah dengan menjunjung Quran adalah tradisi orang Melayu. Yang dianjurkan ialah bermubahalah atau bersumpah dengan berkata, “Jika benar saya yang melakukannya, laknatilah saya.” Dan pihak yang satu lagipun perlu berkata sedemikian.

“Dan hendaklah bersumpah dengan Wallahi, Wabillahi, Watallahi - Saya tidak melakukannya,” kata Dr Asri.

juga mufti perak dlm harakahdaily kata "Tiada kaedah langsung kena sumpah dengan al-Quran, itu meniru budaya agama lain, sumpah yang ada dalam Islam cuma 'Wallahi, Wabillahi, Watallahi"

drp kenyataan2 itu, mcm tak boleh sumpah dengan/menggunakan al-qur'an.

tapi saya ada baca fatwa sheikh soleh fawzan "Boleh bersumpah dengan Al-Qur`anul Karim karena dia adalah firman Allah Subhanahu wa Ta’ala, dan firmanNya adalah salah satu sifat dari sifat-sifatNya sedangkan sumpah yang disyari’atkan adalah bersumpah dengan Allah atau dengan salah satu sifat dari sifat-sifatNya."- (Jurnal Al-Atsariyyah Vol. 01/Th01/2006). dan kalau tak silap saya saya pernah jumpa fatwa2 dari ulamak KSA lain yg kata boleh.

mohon pencerahan, terima kasih.

*******************************
Bersumpah dengan musyhaf atau dengan sesuatu surah atau dengan mana-mana ayat2 AQ boleh mengikut jumhur. Yang dikritik ialah sumpah dengan perbuatan menjunjung AQ. itu yg bid'ahnya.

Cth: aku bersumpah dengan musyhaf AQ, atau aku bersumpah dgn surah al-Fatihah, boleh, tanpa perlu menjunjung musyhaf secara fizikal.
[syarah alkabir oleh Imam alDardir (2/136) kitab induk Hanabilah

0 comments:

Post a Comment