Jan 19, 2010

Orang Lelaki Pakai Cincin Di Jari Hantu

Guest »

mengenai hukum mmakai cincin di jari telunjuk, hantu dan ibu

Salam,

ada orang cakap yang x bleh pakai di ketiga-tiga jari ini cincin sbb menyerupai kaum nabi tertentu...
adakah kenyataan ini punyai dasarnya atau sekadar rekaan semata....
mohon pencerahan....
Wassalam



*************************************************
kamin »

wa'alaikumussalam

Alhamdulillah. Kami akan cuba menjawab soalan anda denan kadar kemampuan yang ada, Insya-Allah.

Khilaf (perselisihan) pandangan ulama kedudukan jari yang memakai cincin berdasarkan kepada hadith2 Nabi :saw, dan tidak diketahui pula menyerupai kaum Nabi tertentu. Disebabkan khilaf, maka kedudukan tangan kiri atau kanan memakainya tidaklah menjadi masalah.

Berikut kami petik fatwa yang ambil dari Ensaiklopedia Fiqh Kuwait :-

Fatwa cara memakai cincin dari Ensaiklopedia Fekah Kuwait:

Tempat cincin : Ulama' tidak berselisih faham mengenai memakai cincin kepada perempuan; kerana mereka dari segi aspek ini hak perhiasannya, kepadanya (wanita) mereka boleh meletakkan dijari tangan atau atau dijari kaki , dimana mereka mahukan. Tetapi ulama' berselisih faham tempat letaknya cincin kaum lelaki, ada beberapa sarjana mazhab tidak mendapat persetujuan mengenainya : beberapa pengikut Hanafi mengatakan bahawa kaum lelaki harus memakai cincin di jari yg kecil ditangan kiri, bukan jari yg lain, dan bukan tangan kanan. Ada juga beberapa orang dikalangan mereka membenarkan memakai cincin di jari tangan kanan dan ada juga sarjana (ulama') menerima kedua-dua tangan kanan dan kiri; kerana terdapat riwayat yg berbeza mengenai hadis Rasulullah saw dan berkata beberapa mereka itu : Sesungguhnya di tangan kanan dari kalangan manusia tidaklah menandakan apa-apa; kerana pentafsiran kanan dari Rasulullah saw membatalkannya.

Imam Malik r.h. memilih memakai cincin disebelah kiri, menjadikan pemakaian cincin di jari kecil, berkata Abu Bakar Bin Al-Arabi didalam syarah Muwatta' : Sah dari : {Rasulullah saw memakai cincin pada sebelah kanannya dan sebelah kirinya dan lebih banyak memakai cincin di sebelah kirinya}. Memakai cincin disebelah kanan adalah makruh, memakai cincin adalah di jari yg kecil; kerana sesungguhnya ia merupakan sunnah dari Rasulullah saw dan menirunya adalah baik. Sesungguhnya umum memuji pemakaian disebelah kiri. Berkata Imam Shafiee : Kepada lelaki, pemakaian cincin 'silver' di jari kecil sebelah kanan adalah dibenarkan, dan jika ia mahu dijari kecil sebelah kiri, kedua-duanya adalah sah dari Nabi saw, tetapi yg masyhur adalah sebelah kanan yg afdal kerana ia sebagai perhiasan, dan kanan adalah mulia.

Berkata sebahagian : kiri adalah lebih afdal. Dari Sunan Abi Daud yg berisnad sahih, bahawa Ibn Umar r.a. bahawa memakai cincin disebelah kirinya, dan dari isnad Hassan dari Ibnu Abbas r.a bahawa memakai cincin di sebelah kanannya. Dari Syafiee mengatakan bahawa memakai cincin di jari tengah dan jari telunjuk adalah dilarang berikutan dari hadis yg didatang dari Ali r.a. {Rasulullah saw melarang memakai cincin di jari ini atau ini, katanya dengan menunjuk kearah jari tengah dan yg berikutnya}.

Kata Hanbali : Memakai cincin di kiri jari kecil adalah lebih baik memakai di sebelah jari kecil disebelah kanan, pandangan yg sahih dari bapa Ahmad bin Hanbal, riwayat yg lemah memakai cincin di sebelah kanan., Berkata Daar Al-Qatni yg menerimanya : Mengingatkan bahawa Rasulullah saw memakai cincin di sebelah kiri, dan sesungguhnya di jari kecil; dan kerana ini tidak akan memburukkan tangan yg memakainya. Bahawa Hanbali benci (makruh) memakai cincin di jari tengah dan telunjuk dan melarang memakai dijari tangan. Pada zahirnya ia tidak melarang memakai di ibu jari dan jari manis, dan jika ia jari kecil (anak jari) maka adalah lebih baik kerana menurut nas.

Tamat lah maklumat ensaiklopedia fekah, dan sesungguhnya disebabkan beberapa kekeliruan maka adalah dibenarkan memakai disebelah kiri atau kanan, dan ini memudahkan umat, dan tidak ditegah meletakkan cincin di tangan kiri bagi menunjukkan tanda sudah berkahwin.

20 comments:

Anonymous said...

Aslmkm. Saya seorang wanita yang kadang-kala pakai cincin di jari telunjuk, kiri mahupun kanan telah di tegur, hukum haram. Saya hairan.Dari penjelasan di atas, tidak haram/ slah/ dosa.

Admin said...

W'salam

tidak ada sebarang dalil larangan bagi perempuan pakai cincin pada jari mana sekali pun. Jangan risau telah disahkan oleh ulamak muktabar, pakailah cincin di jari mana yang suka itu memang hak orang perempuan. WA

Anonymous said...

Aslmkm.Sewaktu berHalaqah, kwn saya nyatakan bahawa jika inginkan sepotong Doa, saya 'perlu jabat tangan, ucap doa itu 3 kali',Ini adalah cara terbaik menerima Doa. Saya ragu. Apakah dengan Doa2 yg saya jumpa sendiri, doa dari tv dan buku2 Doa, dengan sapa nak jabat tangan?

Anonymous said...

Aslmkm. Saya Anonymous yg masih menunggu jawapan berkenaan, "Doa harus diturunkan dgn jabat tangan"? Ragu dgn perbuatan ini.

Admin said...

W'salam

Doa tak perlu diijazah oleh sesiapa, tak perlu berjabat tangan untuk menerima doa. Doa adalah perintah Allah supaya memohon kepadaNya. Ikut adab-adab berdoa yang diajar oleh Rasulullah saw. Boleh mempelajari doa dari alQuran dan hadis-hadis samada dengan berguru atau dengan jalan pembacaan. Sila muatturun doa dari alQuran, doa dari hadis-hadis yang disediakan dalam sidebar blog ini.

Cy-Rule said...
This comment has been removed by the author.
Cy-Rule said...

assalamualaikum..

maaf kerana saya masih keliru..
Dipetik dari ayat-ayat diatas :

" Dari Syafiee mengatakan bahawa memakai cincin di jari tengah dan jari telunjuk adalah dilarang berikutan dari hadis yg didatang dari Ali r.a. {Rasulullah saw melarang memakai cincin di jari ini atau ini, katanya dengan menunjuk kearah jari tengah dan yg berikutnya}. "

saya ingin tahu samada hukum memakai cincin perak di jari tengah & telunjuk bagi lelaki adalah:

- HARAM atau
- MAKRUH?

saya memerlukan kepastian kerana saya sudah ada 2 cincin dari batu nilam diikat perak & saya memakainya di jari manis dan jari tengah.
Terima kasih.

Anonymous said...

Aslmkm Admin,
Terima kaseh atas jawapan anda. Cuma kini saya rasa bersalah kerana telah melakukan perbuatan ini walaupun pada awal lagi saya sudah meragui nya...insya allah, Allah swt lebih mengetahui, dan Dia maha mengampun.
Aslmkm, terima kasih.

Anonymous said...

Aslmkm. Perkara Syirik atau tidak. Rumah yang baru di diami,di nasihatkan tabur garam kasar di sekeliling kawasn rumah,insya allah tidak di ganggu oleh makhluk halus, tidak ada gangguan syaitan. Apakah ini satu cara yang di benarkan?
Sesungguhnye perbuatan ini di buat kerana rumah telah terlalu lama di tinggalkan tidak berpunghuni. Apakah perbuatan in Syirik?

Admin said...

w'salam
kalau kita anggap garam itu yang boleh melindungi rumah dari gangguan syaitan sudah boleh dianggap syirik... bacakan surah albaqarah dalam rumah tersebut untuk menghindari gangguan syaitan... setidak-tidaknya pasang CD surah albaqarah dalam rumah tersebut. Tabur garam kasar tidak asalnya dalam Islam untuk memagar rumah, ini perbuatan orang2 yahudi dan nasrani, dibimbangi ada unsur2 tasyabuh. Di tempat kita ini ianya adalah amalan tradisi.

Minta orang-orang alim dan wara' untuk bacakan surah-surah alQuran pada air dan gunakan air tersebut untuk melindungi rumah. Semuanya adalah dengan izin dan ketentuan Allah. WA

Anonymous said...

Aslmkm.Saya telah baca dan faham keterangan di atas. Terima kaseh. Suatu perkara lagi yang berkaitan, ada sesetengah pihak yang berpendapat "tabur garam" ini adalah Ikhtiar sahaja. Sama saperti membubuh paku atau logam untuk menghindari makhluk2. Perbuatan ini sesungguhnya,niat berIkhtiar sahaja,di ikuti Solat dan Doa dan minta kdpNya tidak buleh di belakangkan. Adakah ini benar? Saya juga pernah lihat di kaca tv "pemulihan" rumah yg diganggu Syaitan/Iblis, Garam di tabur sekeliling rumah. Saya masih binggung.

Admin said...

w'salam

Ikhtiar adalah satu pilihan. Ini melibatkan makhluk halus yang kita tak nampak. Apa sahaja yang ghaib ini kita dapatkan penerangan dari Allah dan RasulNya, atau setidaknya kita ikut nasihat para imam muktabar, selain dari itu kita tolak. Persoalannya dari mana asal usul keterangan yang mengatakan garam boleh menakutkan syaitan?

Tidaka ada keterangan tentang penggunaan garam dalam soal ini kecuali sakit fizikal terkena sengatan kala jengking yang terdapat dalam hadis.

Anonymous said...

Aslmkm. Trime kaseh Admin. Sekarang lebih jelas.

Anonymous said...

Slm. Saya ada se ekor kucing. Masaalahnye kucing ini mengidap penyakit F.I.P. Ini adalha satu penyakit yg jika kuching mengidapnye, akhirnye adalah mati dan ia nye lebeh teruk dari jangkitan H.I.V. haiwan. Hari makan hari, kucing saya semakin lemah, tidak ada selera, pernafasan terganggu. saya telah di beritahu, kucing saya, adalah dlm keadaan "menunggu masa"
Apakah saya berDosa menamatkan hayat kucing saya? Apakah saya menyiksa kucing saya kerana dia memang semakin teruk? Apakah saya harus biarkan kucing saya mati dgn secara 'normal. course'? Saya benar benar harapkan jawapan secepat mungkin.

Anonymous said...

Slm. Ini berhubung-kait dgn perkara "Kuching" saya (surat July 16hb,2011), semalam, Selasa 2hb Ogos saya mengambil keputusan untuk menamatkan hayat kuching saya kerana memanag dia kelihatan 'nazak'. Semoga Allah swt ampunkan dosa saya yg berkaitan dgn hal ini...insya allah.

Anonymous said...

Slm. Saya 'post' masaalah ini bagi pihak sepupu saya."Keluarga sepupu saya di ganggu oleh bermacam-macam gangguan :santaw/makhluk halus/perbuatan keji. saya telah menulis kepada mistikfm, tv3 dan seorang ustad mohd suhaimi. malang email di 'reject'. kedua dua pihak saya "jumpa" dlm rancangan Xposmistik tv3. Sepupu saya dah buntu. Sepupu saya kini hampir tenggelam punca-tak tahu apa lagi nak buat. bermacam "bomoh","darul syifaq" pun dah pergi...berbagai ikhtiar sudah cuba. Wang ringgit dah tak ada makna..anak lelakinya menjadi sasaran-sudah 14 tahun anak lelakinya menderita/dia bukan lagi kanak kanak yang normal.Tolong beri sepupu saya harapan.

Admin said...

sementara berjumpa dengan ustaz yang benar2 mengamalkan rawatan Islam yang tulisn, bacakan quran pada telinga mangsa setiap hari. Pastikan mangsa benar2 terlibat dengan gangguan jin, jika tidak urusan rawatan doktor perubatan. Jika mangsa boleh solat dan puasa minta dia melakukannya walaupun sukar akibat gangguan halus. Dengarkan bacaan beberapa surah dari alQuran (dari DVD atau komputer juga boleh membantau) sekurang-kurangnya 3 kali sehari. Minta nasihat ulamak surah2 yang berkenaan.

Tidak ada lain yang boleh mengalahkan jin sihir melainkan ayat-ayat Allah. Makan masa panjang tapi jangan putus asa.

Anonymous said...

Slm.Berhubung kait dengan soalan saya bertarikh 03.08.2011,Terima kaseh.

Anonymous said...

Slm. Anak saya insya allah akan di Ijab Qbulkan. Calon isteri adalah seorang Muallaf.sewaktu Aqad nanti, Apakah wakil dari pihak perempuan wajib beragama Islam? atau,ssesiapa saja boleh (abang/sepupu) dari pihaknye?

Jebat said...

salam ustaz...boleh x klo dalil2 yg ada ni dipermudahkan lgi hukumnya...sbb sy masih xphm,ada stgh pendapat kate boleh n stgh pendapat kata xboleh memakai cincin di jari selain jari manis...mane 1 yg btul ni?? boleh beri penerangan lebih jelas lgi x?? keliru la...

Post a Comment