Asslamu'alaikum..
Saya ingin bertanya tentang hukum sebenar photography kerana ada dua pendapat yang saya baca yang begitu berbeza. Satu mengharuskan dan satu lagi melarang secara total. Pandangan manakah yang sepatutnya saya ikut?
http://media.isnet.org/islam/Qardhawi/Kontemporer/Fotografi.html
http://islamqa.com/index.php?ref=365&ln=eng&txt=photo
And another one, please help me clarify hadith yang berkenaan picture maker.
(1) Narrated 'Aun bin Abu Juhaifa: My father bought a slave who practiced the profession of cupping. (My father broke the slave's instruments of cupping). I asked my father why he had done so. He replied, "The Prophet forbade the acceptance of the price of a dog or blood, and also forbade the profession of tattooing, getting tattooed and receiving or giving Riba, (usury), and cursed the picture-makers." (Book #34, Hadith #299)
I'm in the state of confusion. Please help me, thanks.
---------------
Wassalam
al-Jawab:
Pendapat yang rajih dalam masalah fotografi ialah pendapat al-Qardhawi kerana beliau mengambil jalan yang paling pertengahan antara dua aliran: aliran Saudi (Bilad al-Haram) dan Syria (al-Albani) yang mengharamkan secara mutlak dan fatwa Mufti Mesir (syaikh alBakhit) yang mengharuskan camera/fotografi secara mutlak. Menurut al-Qardhawi (halal & haram fil Islam), mengambil pendekatan sederhana, yakni fotografi itu harus bersyarat. Syarat-syaratnya ialah berputar kepada tujuan fotografi. Foto itu bukanlah foto tokoh yang mulhid atau ahli maksiat, atau gambar perempuan yang bogel, atau foto orang dzalim, fasiq. Pendekkata, fotografi adalah harus, keharusannya tertumpu kepada objek foto itu. Jika tidak mengandungi aspek kemaksiatan dan perlanggaran, maka ia kembali kpd hukum asal: harus
2. Hadith 'Aun yang dikeluarkan al-Bukhari itu merujuk kepada musawwir (pelukis) bukan fotografi, kerana camera adalah produk zaman kini. Adapun di zaman silam ialah pelukis dan pengukir. sekian
Subscribe to:
Post Comments (Atom)
1 comments:
Thank you for being you.
Post a Comment